Sunt obligați comercianții online să prezinte garanția producătorului?

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), prin hotărârea din 5 mai 2022 pronunțată în cauza C-179/21, a oferit mai multe lămuriri în ceea ce privește obligația comercianților online de a oferi consumatorilor informații despre garanția producătorului. Litigiul principal privea o acțiune în concurență neloială  introdusă în Germania împotriva unei societăți care vindea produse pe platforma de comerț online Amazon și nu furniza informații cu privire la garanția produselor comercializate.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene este de părere că o obligație generală a vânzătorilor online de a informa consumatorii cu privire la garanția producătorului este disproporționată. Astfel, potrivit Curții, comercianții online nu sunt obligați în toate cazurile să informeze consumatorul cu privire la garanția oferită de producător, ci doar în cazurile în care garanția comercială a producătorului este un element central sau decisiv al ofertei de vânzare. Curtea de Justiție explică faptul că garanția devine un element central sau decisiv în oferta de vânzare „în special atunci când face din aceasta un argument în favoarea vânzării astfel încât să amelioreze competitivitatea și atractivitatea ofertei sale în raport cu ofertele concurenților săi”.

Cu alte cuvinte, doar comercianții online care se folosesc de garanție pentru a avea un avantaj concurențial sau în scopuri publicitare trebuie să informeze, în prealabil, consumatorul cu privire la garanția producătorului. Pentru a afla dacă garanția prezintă „un element central sau decisiv al ofertei”, consumatorul trebuie să țină seama de mai multe aspecte printre care configurația generală a ofertei în raport cu bunul, importanța publicitară a menționării garanției, locul ocupat de mențiunea privind garanția în ofertă, riscul de eroare sau confuzie pe care respectiva mențiunea l-ar putea induce în percepția unui consumator mediu, normal informat și suficient de atent.

 



 

 

Mergând pe raționamentul Curții, un anunț de vânzare ce include în descrierea produsului o specificație privind existența unei „garanții de 2 ANI” va atrage obligația vânzătorului online de a prezenta consumatorului garanția producătorului.

În ceea ce privește informațiile pe care comercianții online sunt obligați să le prezinte consumatorului, CJUE explică faptul că vânzătorii online sunt obligați să prezinte consumatorilor orice informații cu privire la condițiile de aplicare și de punere în aplicare a garanției comerciale (e.g., durata garanției, întinderea teritorială a garanției, locul reparării, numele și adresa garantului).

 

Autor: Avocat Ruxandra SAVA







Pune o întrebare

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MAI MULTE ARTICOLE




Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!