Ruxandra SAVA, specialist Privacy: Impactul amendării Facebook va avea un impact colosal asupra utilizatorilor

Toată lumea a auzit știrea că Meta a primit o amendă de 1,2 miliarde de euro pentru încălcarea GDPR. Ca specialist în privacy, lucrul care mă îngrijorează cel mai tare este impactul pe care îl va avea această amendă asupra utilizatorilor de Facebook. În mod evident, Meta va trebui să își acopere această pierdere financiară. Și cum credeți că va face acest lucru? Va încerca să genereze un profit mai mare care să acopere amenda.
Meta generează profit prin vânzarea de spații publicitare și prin oferirea de instrumente avansate de colectare, prelucrare și analiză a datelor și de predicție a comportamentelor viitoare ale utilizatorilor. În esență, Facebook colectează cât mai multe date despre noi și cât mai sensibile pentru a ne cunoaște, a ne profila și a ne influența cât mai bine astfel încât reclamele personalizate să dea rezultate cât mai bune. Sigur că unele reclame nu fac rău. Nu e nimic rău în a vedea o reclamă la cafea, pantofi sau vacanțe. Problema este că Facebook nu se oprește aici. Algoritmii IA prelucrează date sensibile (medicale, politice, religioase, privitoare la viața sexuală, etc), date ale copiilor și ale altor persoane vulnerabile. În teorie, orice persoană poate fi manipulată de un algoritm Facebook să facă ceva (să cumpere, să se înscrie undeva, etc) dacă algoritmul îi cunoaște vulnerabilitățile și modul în care o poate convinge să facă un anumit lucru. Tehnicile utilizate sunt subliminale, ascunse și greu de sesizat. Uneori sunt simple „sugestii”, dar sugestii cu impact. Exista impact la nivel individual, când o persoană poate fi determinată de un algoritm să aibă un comportament contrar intereselor sale. Există, desigur, și un impact la nivel colectiv, când manipularea vizează grupuri de persoane. Această manipulare se desfășoară, de regulă, în perioada campaniilor electorale.
Nu Facebook manipulează. Facebook doar pune la dispoziție baza de date și instrumentul de analiză, predicție și influențare. Cei care pot manipula utilizatorii de Facebook sunt entitățile distincte: companiile, asociațiile, partidele politice, etc. Practic, dacă aceste entități au scopuri malițioase, imorale sau ilegale, pot folosi instrumentele de la Facebook pentru a aduce prejudicia persoanele. Uneori, Facebook interzice anumite campanii de publicitate care încalcă anumite standarde, însă, de cele mai multe ori, aceste campanii trec de filtre deoarece aceste filtre nu sunt atât de stricte. În cele din urmă, Meta este și ea interesată de obținerea unui profit de la entitățile care fac publicitate.
Cum am spus mai devreme, Meta va trebui să își recupereze paguba financiară de 1,2 miliarde de euro. Părerea mea este că impactul asupra nostru, al utilizatorilor de Facebook, va fi foarte mare. Pentru a-și crește profitul, Facebook își va intensifica practicile agresive de colectare a datelor sensibile și va îmbunătăți performanța agloritmilor IA pentru a profila, influența, manipula și convinge și mai bine.
Nu suntem naivi. Toți știm că Facebook și platformele similare nu respectă și nu vor putea respecta niciodată #GDPR. Când ai un business care funcționează pe o colectarea masivă de date, să respecți GDPR e practic imposibil. Iar acest aspect nu privește doar Facebook, ci și toate entitățile din ecosistemul societății bazate pe date în care trăim. Zilnic, sute de mii de companii din România folosesc instrumentele Facebook pentru a vinde bunuri și servicii. Iar acest lucru nu este neapărat rău. Ceea ce este rău este să folosești aceste tehnologii pentru scopuri ilegale, imorale sau care pot prejudicia persoanele fizice. Să oprești aceste practici de profilare pare imposibil din perspectiva faptului că toate companiile au facturi și salarii de plătit.
Cred că impactul acestei amenzi GDPR asupra utilizatorilor de Facebook va fi colosal. Vom fi din ce în ce mai supravegheați, profilați și manipulați. Impactul va fi cu atât mai mare cu cât această amendă a fost dată în contextul dezvoltării fără precedent a Inteligenței Artificiale. Singurele contra-măsuri viabile pe care le întrevăd astăzi sunt conștientizarea și educația digitală. Cu alte cuvinte, oamenii ar trebui să învețe cum să se protejeze de supravegherile masive de date și de influențările subtile ale algoritmilor. Probabil, autoritățile de supraveghere din statele membre ar trebui să investească mai mult în educația digitală a internauților prin lansarea de programe educative prin care să învățăm cum ne protejăm viața privată, identitatea și siguranța într-un mediu online care devine din ce în ce mai periculos.
Pe această cale, de ziua GDPR, fac un apel la autoritatea noastră de supraveghere (ANSPDCP) să iasă din pasivitatea caracteristică și să inițieze programe educative de conștientizare și prevenire a riscurilor aferente colectărilor masive de date în mediul online.
Ruxandra SAVA
Avocat, CIPP/e

ALTE ARTICOLE

Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!