Cadrul legislativ actual prevede și modalitatea prin care putem contesta sancțiunea primită ca urmare a încălcării prevederilor legale. În acest sens este relevant art. 28 din Decizia nr. 161/2018 privind aprobarea procedurii de efectuare a investigațiilor.
Amendă sau avertisment?
În conformitate cu Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), există sancțiuni aplicabile persoanelor pentru nerespectarea prevederilor legale. În sensul precizat anterior, conform art. 12 din Legea nr. 190/2018, încălcarea anumitor dispozițiilor art. 83, alin. (4)-(6) din Regulamentul general privind protecția datelor cu caracter personal constituie contravenție. Conform art. 12 din prezenta lege, sancțiunile contravenționale principale aplicabile sunt avertismentul și amenda contravențională. Constatarea acestor contravenții se va realiza de către Autoritatea națională de supraveghere, respectând dispozițiile Legii nr. 102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Articol recomandat: Cum se calculează amenzile pentru încălcarea GDPR?
Modalitatea prin care se realizează individualizarea amenzii are în vedere prevederile legale, în speță dispozițiile art. 83 din Regulamentul privind protecția datelor cu caracter personal, și anume:
- Natura, gravitatea și durata încălcării;
- Modalitatea de comitere a încălcării (cu intenție, din neglijență);
- Acțiunile întreprinse de operator/persoana împuternicită de acesta pentru reducerea prejudiciului suferit de către persoana vizată;
- Gradul de responsabilitate al operatorului/persoanei împuternicite de acesta, având în vedere măsurile tehnice și organizatorice implementate;
- Potențialele încălcări anterioare comise de către operator/persoana împuternicită;
- Gradul de cooperare cu autoritatea de supraveghere pentru remedierea încăcării/atenuarea efectelor încălcării;
- Categoriile de date cu caracter pesonal ce au fost afectate de către încălcare;
- Modalitatea în care încălcarea a fost adusă la cunoștința autorității de supraveghere;
- Verificarea respectării anumitor măsuri dispuse anterior împotriva operatorului/persoanei împuternicite

În temeiul Deciziei nr. 161/2018 privind aprobarea procedurii de efectuare a investigațiilor, conform art. 24, sancțiunile contravenționale pe care ANSPDCP le poate aplica sunt avertismentul și amenda. Procedura este una simplă, astfel că în primă etapă se vor efectua anumite investigații. Ulterior acestor investigații, se poate emite o avertizare pentru entitatea supusă controlului, prin intermediul unui proces-verbal de constatare sau de sancționare, ori printr-o decizie a președintelui ANSPDCP. Acest caz se aplică în situația în care există posibilitatea ca operatorul să încalce legislația în vigoare.Aplicarea acestor sancțiuni se va face prin procesul-verbal de constatare sau sancționare încheiat de personalul de control, sau prin decizie a președintelui ANSPDCP . Decizia președintelui este aplicabilă în situația în care cuantumul amenzii depășește echivalentul în lei a sumei de 300.000 de euro

KIT GDPR Premium
Cum pot contesta sancțiunea primită?
Cadrul legislativ actual prevede și modalitatea prin care putem contesta sancțiunea primită ca urmare a încălcării prevederilor legale. În acest sens este relevant art. 28 din Decizia nr. 161/2018 privind aprobarea procedurii de efectuare a investigațiilor. Astfel, împotriva procesului-verbal de contestare ori sancționare și împotriva deciziei de aplicare a măsurilor corective, fie operatorul, fie persoana împuternicită de către acesta are la îndemână contestația ca mijloc de apărare cu privire la încălcarea dispozițiilor legale. Contestația se va putea introduce la secția de contencios administrativ a tribunalului competent. Legea prevede că termenul în care se poate formula contestația este de 15 zile de la data înmânării, respectiv de la data comunicării procesului-verbal de constatare sau sancționare, precum și a deciziei președintelui ANSPDCP.
Te-ar putea interesa și:
Efectele introducerii contestației vizează suspendarea, dar aceasta vizează numai plata amenzii. Plata amenzii se va suspenda astfel până la pronunțarea unei hotărâri judecătorești defintive. Mijlocul pe care legiuitorul l-a prevăzut este unul benefic de ambe părți. În acest sens, orice încălcare produsă cu privire la lege poate să atragă sancțiunea, dar această sancțiune poate să fie uneori inaplicabilă, lipsită de temeinicie sau eronat aplicată. De aceea, contestația este o modalitate prin care persoana își poate valorifica propriile drepturi și poate dispune de protecția oferită prin cadrul legal și, în subsidiar, acesta își poate demonstra nevinovăția cu privire la săvârșirea unei încălcări.
Contestația, ca mijloc de protecție conferit persoanelor, va urma procedura contencioasă, în cadrul secției de contencios administrativ a tribunalului competent. Dacă persoana în cauză nu formulează contestație la instanța menționată și în termenul de 15 zile, în conformitate cu prevederile art. 32, alin. (5) ale Deciziei nr. 161/2018 privind aprobarea procedurii de efectuare a investigațiilor, procesul-verbal de constatare ori sancționare constituie titlu executoriu, fără îndeplinirea unei alte formalități.
Vrei să te aliniezi la GPPR? Cum te putem ajuta: