Magazinele online sunt o facilitate pentru publicul larg. Acestea s-au prefigurat în obișnuință, iar online-ul a devenit un stil de viață și un mod eficient de a avea produsul dorit într-un timp cât mai scurt. Pe lângă faptul că reprezintă o facilitate în sine, prin intermediul sistemelor online se pot dezvolta și idei de afaceri. Magazinele online reprezintă o idee de afacere care funcționează din ce în ce mai bine. Dar de la idee la materializare, mai este un ,,click” distanță. Pentru a afla cum putem deschide un magazin online în mod rapid și care să funcționeze eficient, sunt necesari anumiți pași. În cadrul prezentului articol, vom arăta care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze persoanele care vor să își deschidă propriul magazin online.
Vrei să îți deschizi propriul magazin online sau ești curios ce pași trebuie făcuți în această direcție? Vom arăta și analiza pe rând care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi și de ce ai nevoie ca să îți deschizi magazinul tău online.
Care este primul pas de urmat atunci când dorim să avem propriul magazin online?
În primul rând, pentru a putea demara procesul de a înființa un magazin online, este nevoie să deschidem o firmă. De ce? În cazul în care activitatea de comerț va fi una continuă, adică magazinul va fi folosit în mod constant cu scopul de a face profit pentru a vinde un produse sau un anumit gen de produse, este necesar să înființăm o societate comercială care să fie înmatriculată la Registrul Comerțului. Astfel, prin stabilirea tipului de activitate pe care societatea o va desfășura, în baza codului CAEN, al unui nume, al sediului social, întocmirea actului constitutiv și depunerea acestuia la Registrul Comerțului, se va naște societatea și avem cadrul legal prin intermediul căruia să ne desfășurăm activitatea.( Sediul materiei este Legea 31/1990 privind societățile comerciale).
KIT GDPR Magazin Online!
Platformele eCommerce. Ce sunt ele?
Înființarea unei societăți, în cazul nostru, reprezintă fundația peste care se va construi magazinul online. Platformele eCommerce reprezintă, în aceeași idee, structura de rezistență, modul de construire al paginii web (interfața). Există două tipuri de platforme eCommerce: platforme găzduite (SaaS) și platformele open-source. (Deși) Doar sună complicat, vom (realiza o analiză succintă prin care să înțelegem care sunt avantajele și dezavantajele) prezenta succint avantajele și dezavantajele pe care le prezintă fiecare dintre cele doua.
Platformele găzduite (ex: platforma WordPress) sunt cele care vin împreună cu funcționalitățile de care ai nevoie la început, pentru acestea se plătește o sumă lunară fixă și nu au nevoie de mentenanță, așadar, nu este nevoie de o echipă de oameni specializați în IT. Pentru o imagine mai clară, acestea au un schelet prestabilit, iar cel care se folosește de ea stabilește design-ul și cum va funcționa.
Platformele open-source (ex: platforma WooCommerce) sunt cele care au nevoie de gazduire( de mentenanță) de către cel care se folosește de aceasta, făcând costul folosirii mai ridicat, dar oferă un grad ridicat de flexibilitate.
Cum procedăm imediat după ce avem site-ul?
Trebuie să ne asigurăm că respectăm legislația (legislația comerțului electronic, protecția consumatorului, GDPR), întocmim și urcăm pe site documentația necesară (Termeni și Condiții, Politică de confidențialitate, Politică privind utilizarea modulelor cookies).
Găsești aici un KIT complet de documente necesare pentru un magazin online.
Este foarte important pentru un consumator să poată identifica societatea care stă în spatele paginii, astfel articolul 5 din Legea 365 din 2002 prevede obligația paginii de a afișa în mod clar, vizibil și permanent următoarele informații:
- numele sau denumirea societății;
- sediul societății;
- numerele de telefon, fax, adresa de poștă electronică și orice alte date necesare contactării societății în mod direct și efectiv;
- numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care societatea este înscris în registrul comerțului sau în alt registru public similar;
- codul de înregistrare fiscală;
- în cazul în care activitatea societății este supusă unui regim de autoritate, sunt necesare datele de identificare ale autorității competente;
- titlul profesional și statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum și a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfășoară o activitate profesională reglementată;
- tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum și a cuantumului acesteia;
- includerea sau neincluderea în preț a cheltuielilor de livrare, precum și valoarea acestora, dacă este cazul;
- orice alte informații pe care furnizorul de servicii este obligat să le pună la dispoziție destinatarilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare
Aceste informații vor fi urcate sub forma unui document denumit în practică Termeni și Condiții.
O altă condiție este inserarea unui link către adresa oficială a Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor( www.anpc.gov.ro), conform Ordinul ANPC nr. 433/2009.
Trebuie, de asemenea, respectate condițiile referitoare la protecția datelor cu caracter personal. Poți descărca de aici un ghid pentru a ști ce ai de făcut în materie de protecție a datelor personale.
În al șaselea rând, în momentul în care o persoana comandă un produs de pe magazinul online, juridic, se încheie un contract. Acesta, conform art. 2 OUG 34/2014, este un contract la distanță( încheiat prin mijloace de comunicare la distanță și fără prezența fizică a părților), iar pentru acesta trebuie să existe o pagină în cadrul site-ului care să cuprindă obligatoriu următoarele elemente( vezi art. 6 OUG 34/2014):
- drepturile și obligațiile părților;
- principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere mediul de comunicare şi produsele sau serviciile în cauză;
- identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comercială;
- adresa poştală la care profesionistul este stabilit/cea la care își desfășoară activitatea, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia la care poate fi efectiv contactat;
- preţul total al produselor şi serviciilor cu toate taxele incluse;
- modalităţile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile;
În al șaptelea rând, este necesar să existe o pagină referitoare la returnarea produselor, incluzând un formular pentru retururi, una pentru livrare, una referitoare, o pagină referitoare la politica de confidențialitate și la prelucrarea datelor cu caracter personal.
Concluzii
Înființarea unui magazin online reprezintă o reală oportunitate pentru fundamentarea unei afaceri de succes. Principalul avantaj este reprezentat de reducerea interacțiunii la nivel fizic (reprezentând un beneficiu în contextul social actual) și dezvoltarea unei interacțiuni virtuale, care se va realiza în mod rapid și eficient. În acest fel există posibilitatea de identificare directă a potențialului cumpărător, dar și de informare completă și corectă a acestuia cu privire la toate aspectele (de la nivel organizatoric, până la modalitățile de livrare, mijloacele de plată, ș.a.). Un aspect important privind conturarea unei afaceri în online este reprezentat de necesitatea protecției datelor persoanelor care au acces direct la serviciile oferite. Astfel, atunci când procedăm la deschiderea unui magazin în sfera online, trebuie să avem în vedere prevederile în materie de protecție a datelor cu caracter personal.
Autor Theodor Tănase
Pe același subiect: