Interviu cu Andrei. Cum a obținut anularea sancțiunilor dispuse de liceu și daune în valoare de 22.000 lei

Andrei Ionuț Cocîrlău este un tânăr student în anul 3 la Facultatea de Drept din Sibiu. Este un tânăr inteligent, vesel și plin de energie și, în timpul liber, contribuie cu articole pe blogul nostru LegalUp.ro. Andrei nu este un student obișnuit, el are o poveste tare interesantă: nedreptățit de liceul prin scăderea mediei la purtare, și-a adunat toate resursele, s-a folosit de inteligența și pasiunea pentru drept și a câștigat, după 3 ani de luptă, procesul împotriva liceului, obținând anularea sancțiunii disciplinare și daune în valoare de 22.000 lei.

Noi am vrut să aflăm povestea lui Andrei și îi mulțumim pentru oportunitatea de a ne acorda un interviu 🙂

 

LegalUp: Bună, Andrei! Îți mulțumim pentru că ai răspuns pozitiv la solicitarea noastră de a ne povesti mai multe despre cum ai câștigat, într-un final, litigiul împotriva liceului. Înțeleg că a fost o luptă de 3 ani și că aveai doar 18 ani atunci când ai decis să îți revendici drepturile în instanță. Noi suntem foarte curioși de povestea din spate. Ne poți spune pentru ce anume ai dat în judecată liceul?

 

Andrei Ionuț Cocîrlău: Totul a început în anul 2014 pe când eram elev în clasa a IX-a la Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu” Drăgănești-Olt. La acel moment, contul personal de facebook mi-a fost accesat ilegal de către 4 tineri, 2 dintre aceștia fiind elevi ai liceului anterior menționat. Pe lângă accesarea ilegală, mi-au și restricționat accesul la contul de facebook și au transmis mesaje cu caracter jignitor și amenințător la adresa mai multor elevi și cadre didactice. Am fost bruscat, lovit pe holurile liceului de un grup de elevi care au primit acest tip de mesaj, iar conducerea liceului nu m-a ajutat în niciun fel. Am chemat la acea dată poliția pentru că îmi era frică să mai intru în școală, iar conducerea liceului a fost foarte intrigată pentru acest fapt, fiind chemat în cabinetul directorului, unde am fost mustrat și amenințat cu scăderea notei la purtare pentru faptul că am chemat poliția în școală. Copil fiind, de teamă, mi-am retras plângerile depuse împotriva acelor elevi, dar cu toate acestea, cadrele școlare au continuat să mă ironizeze și să mă depuncteze, nefondat, la anumite lucrări. Un astfel de exemplu, este lucrarea scrisă la limba și literatura română din semestrul I, anul școlar 2014/2015, când am primit nota 6, o notă care nu reflecta obiectiv calitatea lucrării, motiv pentru care am formulat contestație, moment în care iar am fost mustrat de conducerea școlii și amenințat cu scăderea notei la purtare pentru că am depus contestație. În plus, îmi amintesc că la acea dată mi-am întemeiat contestația pe un articol din legea privind promovarea drepturilor copilului, iar directorul general, citind contestația, mi-a replicat: „Lasă că îți arăt eu ție drepturile copilului”. De frică sancționării, mi-am retras și de această dată petiția. Ulterior, la începutul anului 2015, am formulat o petiție la Primăria orașului Drăgănești-Olt, alături de aproximativ 50 de elevi, prin care solicitam decontarea integrală a abonamentului de călătorie și obligarea firmei de transport în comun să acorde reducerea de 50% prevăzută de Legea nr. 1/2011, Legea educației naționale. Demersuri a atras reproșuri din partea conducerii liceului, dar și a primarului orașului Drăgănești-Olt, fiind chemat în cabinetul conducerii unde iar a urmat o serie intimidări, presiuni, amenințări pentru a renunța la demers, însă de data aceasta nu am mai cedat și am sesizat Inspectoratul Școlar Județean Olt, care a efectuat o cercetare superficială, neadministrând probe cu privire la situația reclamată, constatând în cele din urmă nevinovăția conducerii liceului. Drept urmare, am fost introdus în Comisia de disciplină a elevilor, și sancționat pentru o serie de fapte, cum ar fi hărțuirea unor elevi și a cadrelor școlare, amenințări cu DNA, denigrarea imaginii cadrelor școlare, dar niciuna dintre fapte nu a putut fi dovedită în instanță. S-a ajuns la momente în care au pus elevi să mă provoace, adresându-mi injurii și bruscându-mă, iar după astfel de episoade, tot eu eram sancționat, deși nu reacționam într-un mod care să încalce regulamentele școlare. În astfel de situații, profesorii amenințau elevii care erau martori la evenimente să nu declare ce s-a întâmplat și mai mult, obțineau declarații false de la elevi care nu cunoșteau evenimentul, ci doar completau niște declarații-tip făcute de conducere. Niciodată nu s-a făcut un control amănunțit, ci toate au fost superficiale, inclusiv cel realizat de Corpul de Control al Ministrului Educației. Controlul MEN a debutat cu un protest împotriva mea din partea elevilor liceului, la îndemnul Consiliului Școlar al Elevilor și al consilierului educativ. Deși atribuțiile CȘE erau de reprezentare a intereselor elevilor, membrii acestui consiliu, care în mare parte erau copiii profesorilor din școală, au fost solidari cu echipa managerială. Protestul nu a fost condamnat nici de reprezentantul MEN, ci din contră, aprobat. În raportul Ministerului Educației se menționează că am avut un comportament grobian, că mi-am făcut fețișuri de impertinență și tupeu, etc., îndemnând conducerea liceului să i-a măsuri mai aspre față de subsemnatul, ceea ce s-a și întâmplat. Am fost sancționat cu mutarea disciplinară la o altă unitate de învățământ preuniversitar pentru simplul fapt că nu am salutat directorul general pe holul liceului și pentru faptul că denigrez imaginea liceului prin sesizarea abuzurilor conducerii.

 

LegalUp: Care a fost reacția comunității? Ce au spus ceilalți (familia, școala, prietenii) atunci când ai intentat proces împotriva liceului?

Andrei Ionuț Cocîrlău:În comunitate încă de la intentarea procesului am părut drept un elev curajos, dar nimeni nu îmi dădea șanse de câștig, având în vedere că mă luptam cu „sistemul”. Familia a angajat un avocat pentru a mă reprezenta în instanță, având în vedere că mă aflam în stare juridical de minoritate. Pot afirma că am dus lupta aceasta de unul singur, fiind susținut moral de puținii prieteni rămași. Școala a încercat să-și mușamalizeze fapta încă de la începutul procesului și i-a ieșit inițial, pentru că plictiseala unui judecător l-a făcut să respingă acțiunea, pentru că era mai ușor, ne trebuind să citească legislația în materie și să administreze probatoriile suficiente.

 

LegalUp: Ce anume te-a ajutat în toată această perioadă? Unde ai găsit resursele pentru a continua lupta și a o câștiga în cele din urmă?

Andrei Ionuț Cocîrlău: Lupta din instanță a fost una aprigă, fiind singur împotriva a 3 instituții și 56 de persoana din cadrul liceului, inspectoratului și ministerului, dar aveam un scop precis, demonstrarea nevinovăției mele, astfel încât să nu fiu respins la magistratură la proba de bună reputație.

 

LegalUp:   Ce sfaturi ai pentru elevii și studenții nedreptățiți?

Andrei Ionuț Cocîrlău: În ultimele zile am primit forte multe mesaje de la elevi care se confruntă cu probleme asemănătoare mie, dar nu au susținerea necesară și nici cunoștințe în domeniu pentru a face față „sistemului”. Eu i-am sfătuit și transmit acest sfat tuturor elevilor și studenților, să folosească gadget-urile și internetul în mod util, pentru că evoluția tehnologiei oferă posibilitatea informării, legislația fiind încărcată pe diferite site-uri, astfel încât le rămâne doar să citească și să o aplice, exact cum am procedat și eu. Dacă se simt nedreptățiți trebuie să lupte până la capăt împotriva mentalităților învechite din sistemul educațional, iar adevărul va ieși la iveală în cele din urmă

 

LegalUp:  Știm că ești student în anul 3 la Facultatea de Drept de la Sibiu. Ce planuri ai pe mai departe? Ce profesie juridică dorești să îmbrățișezi?

Andrei Ionuț Cocîrlău: Încă de când eram licean și am înfruntat conducerea liceului, mi-am dorit să devin magistrat, mai exact procuror. Este un drum greu, anevoios, dar cu multă muncă voi reuși. În viitoarea mea carieră juridică o să mă focusez, cu precădere, asupra problemelor elevilor și ale studenților ivite în timpul programului școlar. Chiar dacă toate sistemele sunt importante, sunt de părere că sistemul educațional este temelia întregii societăți, unde se modelează caractere și priceperi.

 

LegalUp:  Ce părere ai despre sistemul de justiție din România și ce soluții îți poți imagina pentru îmbunătățirea acestuia? 

Andrei Ionuț Cocîrlău: Sistemul de justiție din România este în derivă. Intervenția politicului, prin modificările legilor făcute în detrimentul lor, nu face altceva decât să știrbească autoritatea judecătorească. Imunitățile politicienilor ar trebuie să dispară, pentru că „nimeni nu este mai presus de lege”. Curtea Constituțională a României, care ar trebui să asigure supremația constituției, este și această un organ politic, deși mulți nu vor să recunoască, iar acest fapt nu face deloc bine justiției. Judecătorii constituționali ar trebui desemnați prin concurs, ci nu de politicieni. O altă problemă a sistemului de justiție sunt „profesioniștii” din sistem. Am observat că atât judecătorii, cât și avocații înspre pensionare, nu s-au acomodat cu noua legislație și cu noile tendințe moderne, astfel încât actul de justiție suferă. Ar trebui date examene periodice, măcar din 5 în 5 ani, pentru a ne asigura că în justiție sunt numai profesioniști.

 

LegalUp:  Ce părere ai despre sistemul de învățământ actual din România și ce soluții îți poți imagina pentru îmbunătățirea acestuia?

Andrei Ionuț Cocîrlău: Sistemul educațional actual din România nu dezvoltă aptitudinile elevilor și/sau studenților, nu îi pregătește în niciun fel pentru viață și pentru cariera pe care o vor avea, ci numai le impune să stea cuminți și să învețe mot-a-mot o informație, pe care ulterior o uită și nu îi ajută cu nimic în viață. Actualmente, nu am observat a se dezvolta niște metode noi pentru educație, ci observ că mentalitățile vechi din timpul comunismului își pun amprenta și asupra tinerilor profesori. Elevii nu au voie să spună nimic, trebui să ridice mâna și să aștepte aprobare de profesor, care uneori lipsește, pentru a-și exprima opiniile. Pentru ca acest sistem să se pună pe picioare trebuie să reușim să schimbăm mentalitățile, mentalitățile acestea învechite. Nu vom avea o altă față a învățământului, având în vedere și „profesioniștii” din cadrul instituțiilor de control, până când acest persoane nu se vor pensiona și vor lăsa locul oamenilor dedicați pentru meseria de profesor.

 

LegalUp:  Mulțumim frumos! Poți lăsa un mesaj final pentru tinerii din România?

Andrei Ionuț Cocîrlău: Curajul trebuie să vă caracterizeze, curaj care trebuie din timpul școlii. Nu cred că un elev care a stat pasiv 12 ani la abuzurile din școala sa, va avea un viitor strălucit vreodată sau va ajuta în vreun fel la dezvoltarea țării noastre, așa că, elevi, studenți, faceți-vă curaj și cereți-vă drepturile din timpul studiilor. Nu putem sta pasivi la stilul în care suntem tratați în școală, că altfel vom fi asemenea tratați și în societate. Luptați pentru drepturile voastre pentru că nu aveți nimic de pierdut

 





Pune o întrebare

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MAI MULTE ARTICOLE




Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!