Ați putea ghici cine află despre dvs. următoarele lucruri?
- unde locuiți;
- unde lucrați;
- la ce școală merg copiii dvs.;
- religia dvs.;
- cât de des vizitați medicul,
- dacă respectați limita de viteză;
- toate contactele de pe telefon;
- detalii despre toate apelurile telefonice, mesajele;
- ce posturi de radio ascultați; și
- dacă ați plecat de la sala de fitness în această dimineață și ați făcut o cafea și un croissant
Majoritatea oamenilor ar spune că telefonul lor, dar câți oameni ar spune “mașina”?
Autovehiculele moderne sunt pline de setări care fac viața mai ușoară și mai sigură, cum ar fi controlul direcției, sistemul de control al vitezei de croazieră, sistemele de navigație și media. Toate aceste facilități au ca rezultat generarea unor cantități enorme de date (pe care unele estimări le pun la 25Gb de date pe oră – echivalentul a 125.000 de documente Word sau 100 de ore de video). În funcție de natura tehnologiei utilizate în automobilul dvs. modern, aceste informații sensibile ar putea fi accesibile sau puse la dispoziția mai multor părți interesate, inclusiv producătorului, operatorilor de rețele mobile, furnizorilor de sisteme auto sau furnizorilor de servicii de cloud pentru stocarea datelor.
Aceste date sunt importante și sunt de interes pentru multe părți – pentru a le pune în context, un studiu recent din martie 2018 realizat de McKinsey & Company estimează că industria conectivității auto poate valora între 450 și 750 de miliarde de dolari în întreaga lume până în 2030.
Este îngrijorător că nu există un cadru juridic specific la nivel european care să reglementeze protecția datelor colectate de la vehicule.
Toate datele colectate care constituie „date personale” (de exemplu, numele, adresa, numărul de telefon, locația GPS și datele biometrice) sunt supuse noii legislații GDPR . În conformitate cu GDPR, există șase temeiuri pentru prelucrarea datelor personale, cel mai utilizat fiind consimțământul persoanei vizate.
Când ați achiziționat mașina, v-ați dat consimțământul pentru stocarea și prelucrarea datelor dvs.?
Colectarea datelor de către mașina dvs. nu este doar un alt exemplu de ingerință a Big Brother – este mai mult de atât.
Majoritatea companiilor colectează date cu scopul declarat de a menține și de a îmbunătăți serviciile furnizate sau de a dezvolta noi servicii. Există, fără îndoială, împrejurări în care oamenii ar prefera ca datele automobilelor să fie puse la dispoziția poliției și accesate de aceasta (în cadrul competențelor prevăzute de legislația națională). La începutul acestui an, poliția din Irlanda a reușit, să utilizeze datele despre locație de la un Nissan Qashqai pentru a urmări deplasarea lui Mark Hennessy în timp ce o răpea pe Justine Valdez .
În SUA, tehnologia este utilizată în mod obișnuit în mașini de către autoritățile de aplicare a legii, ceea ce dă naștere la preocupări majore privind protecția datelor. De exemplu, într-un caz, un șofer a activat accidental sistemul SOS al mașinii în timp ce discuta despre o afacere cu droguri. Personalul call-center a ascultat discuția, apoi a informat poliția locală care l-a arestat ulterior pe conducătorul auto. În acest caz, în timp ce primul gând este că arestarea unui traficant de droguri este în mod evident un lucru bun, vi se pare în regulă faptul că operatorii call-center ai producătorului de automobile ar putea asculta discuțiile dvs. private în timp ce vă aflați în mașină, dacă ați activat accidental sistemul de urgență? Poate că acesta este un preț care merită să fie plătit pentru siguranță știind că, dacă ați suferit un accident, ajutorul va fi la îndemână.
Ce părere aveți despre colectarea datelor de către mașina dvs.? V-ați bucura să fie utilizate pentru a vă prezenta conținut și anunțuri personalizate?
De exemplu, dacă autovehiculul dvs. urmează să rămână fără motorină/ benzină, v-ar plăcea să vă informeze că există o stație de alimentare în apropiere (indicații de orientare) și că veți obține o reducere cu 5% a combustibilului dacă veți merge acolo? În această „tranzacție”, stația de alimentare plătește, probabil, producătorului de automobile o anumită taxă pentru afișarea anunțului, dvs. veți obține o reducere a prețului benzinei/motorinei și stația ar beneficia și de alte achiziții ale dvs. (cum ar fi o cafea) în timp ce alimentați automobilul. Este o situație în care toate părțile au de câștigat sau este cu adevărat terifiant?
În cele din urmă, este clar că într-o lume curajoasă a mașinilor conectate, nimeni nu știe exact spre ce ne îndreptăm. Cu toate acestea, dintr-o perspectivă juridică, proprietarii de mașini trebuie să fie informați cu privire la toate datele personale colectate și la modul în care vor fi utilizate – fără acestea, producătorii se expun investigațiilor autorităților de supraveghere și reclamațiilor din partea clienților.