Care sunt problemele juridice?
Cea mai interesantă problemă juridică a acestei tehnologii nu va apărea decât dacă un robot sau alt tip de mașină devine conștient. În acel moment, lumea va trebui să răspundă la multe întrebări etice și filosofice care depășesc cu mult textul acestui articol. Multe țări și organizații guvernamentale au pornit pe drumul reglementării altor aspecte ale AI.
Chiar dacă multe dintre problemele juridice emergente încep să fie recunoscute, un lucru este sigur: Legea va întârzia considerabil, în loc să anticipeze problemele juridice generate de această tehnologie care se dezvoltă rapid, deoarece AI calculează mai repede decât poate acționa legislativul. Deoarece legea este întotdeauna lentă când trebuie să se adapteze la tehnologie, în special la tehnologiile care se schimbă la fel de repede ca AI și AVT.
Reglementare, asigurare și politică publică
Uniunea Europeană a emis o rezoluție intitulată “Reguli europene de drept civil în domeniul roboticii”, care reprezintă primul pas pe calea reglementării AI în UE. Deși rezoluția nu este obligatorie, aceasta ridică întrebări politice interesante pe care avocații de pretutindeni trebuie să le ia în considerare.
De exemplu, în cazul accidentelor cauzate de utilizarea AI sau AVT, ar trebui ca regimul de răspundere să fie bazat pe “lipsa culpei”, pe neglijență sau proporțional cu nivelul instrucțiunilor furnizate de om și gradul de autonomie acordat mașinii sau aplicației? Ar trebui ca utilizarea acestor tehnologii să fie completată de o schemă de asigurare obligatorie sau de un fond național sau internațional de despăgubire a victimelor? Ar trebui ca “streamingul inteligent” (o metodă standard de partajare a datelor între infrastructurile de transport) să fie obligatoriu un factor în stabilirea ratelor de asigurare, sau să fie doar permis? Marea provocare va fi demonstrarea cauzalității într-un sistem bazat pe erori. Sistemele de învățare automatizată pot fi eliminate rapid din programarea directă. În această situație, va fi interesant de stabilit cui îi aparține vina.
De asemenea, rezoluția UE se axează pe un număr mare de considerente ce țin de etică și de ordine publică, cum ar fi:
- protejarea oamenilor împotriva “manipulării” de către roboți;
- asigurarea unui acces egal la aceste tehnologii;
- “evitarea dispariției legăturilor sociale”; și
- protejarea libertății și a vieții private.
Aceste chestiuni politice depășesc textul acestui articol, care se concentrează pe problemele juridice emergente în acest domeniu, și probabil vor fi dezbătute peste ani de zile.
Riscurile de ordin juridic
Există multe aspecte juridice care se vor aplica fiecărei industrii, în afara aviației. Printre acestea se numără:
- Probleme legate de muncă. Oamenii vor fi înlocuiți. Acest lucru va cauza probleme în cadrul fiecărui contract colectiv de muncă existent. Totuși, să nu uităm că noile tehnologii creează aproape întotdeauna noi locuri de muncă și posibilități.
- AI poate discrimina. AI funcționează în mare parte pe recunoaștere și algoritmi. Spre exemplu, algoritmii “de instruire” pot să discrimineze în mod involuntar solicitanții de credite, deoarece aceștia reflectă preferințele ilegale ale creatorilor și utilizatorilor lor. Cineva va trebui să decidă dacă vor fi mai importante calificările decât diversitatea, iar asemenea alegeri pot avea consecințe ilegale.
- Confidențialitatea și “analiza predictivă” reprezintă probleme în desfășurare. Recunoașterea facială și alte tehnologii AI vor face posibilă urmărirea oricărei persoane care se deplasează în spații publice și a unui flux de date care ar putea fi folosite, la fel ca înregistrările telefonului mobil, pentru o mare varietate de motive atât bune, cât și rele. În plus, pentru formarea algoritmilor va fi necesară colectarea de informații de la milioane de consumatori. Această colectare și agregare a informațiilor permite deja mașinilor să analizeze și să prevadă ce filme vizionăm și în curând vor prevedea deplasările persoanelor, preferințele romantice și deciziile financiare.
- Furtul de proprietate intelectuală. Dezvoltarea și instruirea algoritmilor AI este o operațiune costisitoare și dificilă, iar companiile care investesc în aceste aplicații trebuie să fie vigilente atât împotriva membrilor, cât și împotriva concurenților.
- Dreptul de proprietate intelectuală. AI poate proprietate intelectuală. Cine o deține? Răspunsul nu este evident dacă ați cumpărat AI de la o terță parte și nu există acordul de închiriere sau cesiunea de brevete
- Amenințări cibernetice. AI poate fi penetrat; datele vor fi descărcate; ca rezultat, oamenii pot fi răniți, jefuiți sau uciși. Avocații trebuie să ia în considerare aceste amenințări și să ia măsuri împotriva lor.
Problemele majore din domeniul aviației vor fi:
- furtul de algoritmi AI personalizați de către concurenți, infractori cibernetici sau state;
- răspunderea pentru accidente care implică AI sau AVT; și
- răspunderea pentru încălcarea securității datelor.
Însă aici ne concentrăm doar pe unul dintre aceste riscuri – răspunderea pentru accidente.
Riscuri de răspundere
Indiferent cât de bine funcționează este această tehnologie, nu poate fi infailibilă. Vor avea loc accidente. Nici o tehnologie perfectă nu va putea evita anumite accidente, cum ar fi o persoană care iese pe drum din spatele unei bariere, un copac care cade pe o mașină care se află în mers; sau un meteorit care lovește un avion. Indiferent cât de multe posibilități ar fi, va exista întotdeauna un mod de funcționare defectuos pe care nimeni nu l-a prevăzut. De asemenea, AI ar putea fi forțată să facă alegeri etice imposibile, cum ar fi cazul unei defecțiuni a echipamentului, dacă să se prăbușească într-o zonă îndepărtată sau să încerce să aterizeze pe o autostradă, cauzând decese, dar mai puține decât dacă avionul s-ar fi prăbușit.
Aproximativ 40.000 de persoane mor în fiecare an pe autostrăzile americane. Dacă toată lumea ar fi folosit AVT, 30.000 de decese ar putea fi prevenite. Acesta este un beneficiu remarcabil pentru societate. Cu toate acestea, încă ar fi 10.000 de cazuri de deces.
Până când legea se va apropia de această tehnologie și va stabili fie regimuri de răspundere, fie fonduri de despăgubire a victimelor, avocații trebuie să consilieze clienții cu privire la modul de atenuare a acestor riscuri. Soluția este asigurarea, chiar dacă companiile de asigurări nu vor avea datele necesare pentru acoperirea precisă a costurilor. Un accident destul de grav poate genera consecințe grave pentru o companie.
Gestionarea riscului juridic
Deși riscurile răspunderii aduc provocări, există modalități de le gestiona:
- Acoperirea costurilor de asigurare. Asigurarea este un prim pas, iar brokerii se luptă cu asemenea probleme.
- Înțelegerea amenințărilor. Poate fi o provocare pentru avocați să discute cu brokerii și cu specialiștii, dar pe măsură ce produsele devin din ce în ce mai complexe, este imperios necesar ca avocații să dezvolte o înțelegere detaliată a conceptelor precum AI, învățarea automatizată, big-data și vehiculele automatizate. În plus, nu trebuie ignorate riscurile legate de IP, confidențialitate, securitatea informațiilor, dreptul internațional și resursele umane.
- Implicarea la timp. Consilierea trebuie implicată și în faza de planificare și dezvoltare a proiectelor AI. Implicarea rapidă nu numai că asigurară unui nivel mai înalt de înțelegere a tehnologiei, dar oferă, de asemenea, o oportunitate de detectare timpurie a riscurilor juridice, care pot fi dificil de detectat odată ce un produs este lansat. În plus, evaluarea rapidă a riscurilor juridice poate ajuta la măsurarea riscurilor și a costurilor reale de lansare a unui nou produs, platformă sau sistem.
- Urmărirea și influențarea acțiunilor de reglementare. Autoritățile de reglementare supraveghează îndeaproape acest spațiu, iar monitorizarea acestor autorități de reglementare este foarte importantă. Influențarea direcției legislației este la fel de importantă. Implicarea actorilor din industrie se poate dovedi foarte benefică.
Profesia de avocat a fost apărut cu mult înainte. Noile tehnologii cum ar fi VCR-urile, telefoanele mobile, GPS-ul, internetul și chiar aeronavele au adus provocări juridice noi care au durat ani de zile. AI și AVT nu vor fi diferite.
Sursa aici