Noi reguli europene pentru serviciile digitale. Implicații practice pentru comercianți

Cum vor fi reglementate serviciile digitale oferite consumatorilor în perioada următoare? În ultima perioadă, Uniunea Europeană adoptă o serie de acte legislative pentru concretizarea strategiei privind piața unică digitală. Unul dintre instrumentele legislative elaborat pentru a armoniza legislațiile statelor membre cu privire la internet și tehnologii digitale este Directiva 770/2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale. Directiva va trebui transpusă în legislația română până la 1 iulie 2021, iar România trebuie să aplice regulile începând cu 1 ianuarie 2022. Cu alte cuvinte, până la 1 ianuarie 2022, comercianții care furnizează servicii digitale trebuie să se conformeze noilor reguli.

Cui se aplică Directiva privind serviciile digitale?

Directiva privind serviciile digitale se aplică comercianților care furnizează conținut digital sau servicii digitale consumatorilor. Directiva nu se aplică în relații B2B, ci doar cu privire la consumatori. Serviciile digitale includ, dar nu se limitează la software, aplicații, fișiere video, fișiere audio, fișiere de muzică, jocurilor digitale, cărților electronice, platforme de tip cloud și platforme de comunicare socială. Directiva se aplică dacă respectivul consumator plătește un preț sau în situația în care consumatorul „plătește” cu datele sale personale.

Implicațiile practice pentru comercianți

Comercianții trebuie să actualizeze contractele (sau termenii și condițiile) pentru a corespunde noilor cerințe. Mai mult, comercianții trebuie să se asigure că serviciile digitale respectă cerințele contractului. Aceste servicii trebuie să îndeplinească o serie de condiții, printre care:

  1. să corespundă descrierii contractului (conținut, calitate, cantitate, funcționalitate, interoperabilitate);
  2. să fie potrivite cu scopul contractului;
  3. să fie actualizat în conformitate cu cele stipulate de contract;
  4. să aibă caracteristicile de calitate și performanță așteptate în mod rezonabil de către consumator (funcționalitatea, compatibilitatea, accesibilitatea, continuitatea și securitatea);
  5. să respecte versiunile de trial sau de previzualizare puse la dispoziție înainte de încheierea contractului.

Răspunderea comerciantului intervine pentru orice eșec în furnizarea respectivului serviciu digital și pentru orice lipsă de conformitate pe un termen de doi ani. În privința serviciilor furnizare în mod continuu, responsabilitatea comerciantului intervine pentru orice lipsă de conformitate apărută sau constată pe toată perioada furnizării serviciului digital.

Comercianții ar trebui să fie atenți și cu privire la faptul că dacă nu își îndeplinesc obligațiile, consumatorii au o serie de drepturi, printre care dreptul de a rezilia contractul sau dreptul de a solicita aducerea în conformitate a respectivului serviciu digital. Dacă nu se poate realiza aducerea în conformitate, consumatorul are dreptul să primească o reducere a prețului sau să reziliere contractul. De asemenea, comercianții trebuie să respecte toate dispozițiile Regulamentului GDPR

KIT GDPR Premium

 

Te-ar putea interesa și:

 

 

[Conținutul prezentului articol nu reprezintă o consultație juridică în temeiul Legii nr. 51/1995 privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, iar site-ul nu își asumă răspunderea pentru conținutul publicat de autori, editori și colaboratori.]
































AFLĂ MAI MULTE!