Legal, Privacy & Tech Blog.

daune morale GDPR

10.000 lei – daune morale. Prelucrarea excesivă a datelor personale. Judecătoria Sectorului 5.

Prin hotărârea nr. 747/2019, Judecătoria Sectorului 5 București a obligat Compania Națională „Aeroporturi București” SA să achite reclamantei suma de 10.000 lei daune morale pentru publicarea pe pagina de internet (platforma http://www.bucharestairports.ro) a unei hotărâri societare care conținea datele personale ale reclamantei (CNP, adresă, număr și serie de buletin etc). Instanța a considerat că încălcarea confidențialității acestor date încalcă principiile prelucării datelor: limitarea la ceea ce este necesar (principiul minimizării). 

Ce s-a întâmplat?

Reclamanta a introdus acțiune împotriva pârâtei Compania Națională „Aeroporturi București” SA, solicitând:

  • înlăturarea (ștergerea) datelor personale constând în adresa de domiciliu, cod numeric personal,  data și locul eliberării cărții de identitate publicate și menținute de către societatea pârâtă în cadrul platformei online http://www.bucharestairports.ro;
  • obligarea acesteia la plata unor daune morale în cuantum de 60 000 lei pentru prejudiciul continuu cauzat, constând în lezarea drepturilor garantate privind protecția datelor cu caracter personal prin prelucrarea în cadrul platformei online indicate anterior a datelor cu caracter personal; și
  • obligarea acesteia la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de acest proces.

În drept, reclamanta a invocat prevederile Regulamentului nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului nr. 679/2016, dispozițiile art. 70-77 C.civ., art. 252-253 C.civ., art. 1349 C.civ., art. 1357-1358 C.civ., art. 1382-1382 C.civ., art. 1385-1386 C.civ., art. 194 și următoarele C.proc.civ.

KIT GDPR Premium

 

Ce a decis instanța?

Instanța a considerat că fapta ilicită de a publica datele cu caracter personal fără a avea un temei juridic atrage răspunderea civilă delictuală a societății și, în consecință:

  • a obligat pârâta să  inlature (stergerea) datelor personale ale reclamantei constand in adresa de domiciliu, cod numeric personal,  data si locul eliberarii cartii de identitate, publicate si mentinute de parata in cadrul platformei online http//www.bucharestairports.ro;
  • a obligat pârâta la plata către reclamantă a sumei de 10.000 lei – daune morale;
  • a obligat pârâta la plata catre reclamanta a sumei de 625 lei cheltuieli de judecata.

Pentru a decide în sensul celor precizate anterior, instanța a avut în vedere inexistența unui temei legal.

„Cu privire la fondul litigiul, instanța reține că art. 6 din Regulamentul nr. 679/2016 reglementează că prelucrarea datelor cu caracter personal este legală numai dacă și în măsura în care se aplică cel puțin una din următoarele condiții: persoana vizată și-a dat consimțământul (…), prelucrarea este necesară pentru executarea unui contract , prelucrarea este necesară în vederea îndeplinirii unei obligații legale ce revine operatorului, prelucrarea este necesară pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice, prelucrarea este necesară pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public  sau prelucrarea este necesară în scopul intereselor legitime urmărite de operator sau de o parte terță”

Deși pârâta s-a apărat, invocând că a obținut consimțământul reclamantei, instanța a apreciat că „având în vedere lipsa unui consimțământ expres al reclamantei în sensul publicării datelor sale personale pe site-ul pârâtei și în lipsa unor elemente din care să se întrevadă existența unui consimțământ tacit în același sens, instanța reține inaplicabilitatea art. 6 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul nr. 679/2016” .Dacă vrei să afli mai multe despre consimțământul GDPR, poți consulta ghidul nostru de aici.

Recomandări. Concluzii

Decizia instanței întărește concluzia că protecția datelor cu caracter personal este un subiect de maximă importanță în actualul context economic și social. Se spune că datele sunt noua monedă de schimb, prin urmare companiile trebuie să întreprindă acțiuni concrete pentru a respecta drepturile persoanelor fizice cu privire la protecția și confidențialitatea datelor cu caracter personal. Pentru a evita litigiile, vă recomandăm următoarele:

Înțelegeți noile prevederi europene și naționale în materie de protecție a datelor. Externalizarea poate părea o soluție la îndemână, însă personalul companiei trebuie să fie instruit corespunzător pentru a proteja datele și a respecta drepturile persoanelor vizate. Vă recomandăm cursul nostru online cu 28 de module care acoperă integral, teoretic și practic, materia. 

Înțelegeți că GDPR este despre protecția datelor persoanelor fizice, de aceea, aveți grijă să aveți focusul potrivit – către persoana fizică vizată. Clientul, angajatul, candidatul, colaboratorul, reprezentatul sau persoana de contact din cadrul unei companii sunt persoane vizate, iar datele lor trebuie protejate. Înțelegeți-le drepturile și respectați-le. 

Numiți un responsabil cu protecția datelor, chiar dacă nu este necesar. În mod ideal, ar trebui că responsabilul să fie un angajat care să fie la curent cu activitățile de zi cu zi ale companiei, însă, în măsura în care doriți să apelați la un responsabil extern, asigurați-vă că îl țineți la curent cu toate activitățile companiei care pot afecta viața privată a persoanelor fizice. De aemenea, responsabilul cu protecția datelor ar trebui verificat că își îndeplinește sarcinile, deoarece răspunderea este a companiei, indiferent că a numit sau nu un responsabuil cu protecția datelor. În situația unei amenzi sau a unor despăgubiri, compania se poate îndrepta împotriva responsabilului dacă prin acțiunea sau inacțiunea lui a declanșat premisele unei răspunderi.

Implementați juridic, tehnic și organizatoric prevederile GDPR și aveți grijă să documentați în scris toate procesele. Având în vedere că atât în instanță, cât și în fața ANSPDCP pot fi aduse înscrisuri care să ateste că v-ați respectat obligațiile, documentația nu este opțională, ci obligatorie. Vă recomandăm KIT-ul nostru de implementare, care conține documentația standard și adaptabilă oricărei companii (click aici).

 

Te-ar putea interesa și:

 

 


Ti-a placut articolul? Arată-le și celorlalți!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Ruxandra Sava

Ruxandra Sava

Fondatoare a platformei LegalUp.ro, Ruxandra deține o dublă specializare: este avocat în Baroul București specializat în domeniul dreptului internetului si al noilor tehnogii și este specialist în protecția datelor certificat european de IAPP. Este printre puținii avocați din România în drept digital și, cu o viziunea optimistă asupra vieții, în prezent se orientează spre descoperirea și depășirea propriilor limite. Misiunea profesională a Ruxandrei este să ofere cele mai bune soluții acolo unde tehnologia se intersectează cu dreptul. Pentru idei, proiecte și consultanță juridică, Ruxandra poate fi contactată la adresa ruxandra.sava@legalup.ro.

Recomandăm

Cel mai vândut produs

Cărți recomandate

Abonează-te!

E gratuit! Primește articolele noastre direct pe mail. Te poți dezabona oricând.

Prin abonare declari că ai peste 16 ani, că ai citit și că ești de acord cu Politica de confidențialitate LegalUp (https://legalup.ro/confidentialitate/)

Recomandăm...

Cursuri online

Investește în tine!

Shop

KIT-uri GDPR și e-commerce, e-book-uri și alte produse digitale pentru siguranța online a afacerii tale

Recente

Mai multe articole

Ultimele articole

Law & Tech

© 2020 Toate drepturile rezervate

Made with ❤ by LegalUp.ro

fii informat!

Primeste articolele noastre direct pe mail!

Aboneaza-te acum

 

Prin abonare declari că ai peste 16 ani, că ai citit și că ești de acord cu Politica de confidențialitate LegalUp (https://legalup.ro/confidentialitate/)