Masinile autonome, accidentele și răspunderea. Accidente Tesla, Google și Uber Car.

Ruxandra Sava

Sci-fi Lawyer

Documentul de lucru al serviciilor Comisiei Europene privind răspunderea pentru tehnologiile digitale emergente a fost publicat. Acest document a explorat încă o dată cadrul juridic existent și posibilele lacune în sistemele de răspundere ale statelor membre ale UE. Se arată că este nevoie de legislație care să reglementeze răspunderea în cazurile în care apare în prim-plan inteligența artificială.

Documentul a prezentat câteva studii de caz referitoare la drone, mașini autonome, internetul lucrurilor și atacuri cibernetice. În acest articol, ne vom ocupa de mașinile autonome și răspunderea pentru pagubele generate de accidentele rutiere.

Ce sunt mașinile autonome?

Autovehiculele autonome sunt autovehicule echipate cu sisteme care permit funcționarea vehiculului fără intervenția omului, fie parțial, fie complet (automatizare completă). Autovehiculele autonome reprezintă una dintre cele mai importante aplicații ale inteligenței artificiale. Printre beneficiile autovehiculelor autonome care funcționează prin inteligență artificială se numără scăderea dramatică a accidentelor rutiere, timpi reduși pentru călătorie, flux de trafic îmbunătățit și beneficii pentru mediu. În cazul unor niveluri mai ridicate de automatizare, vehiculul este capabil să funcționează fără nici o intervenție umană și cu automatizare completă, de asemenea, pe orice drum și în orice condiții. În aceste situații, nu este obligatoriu ca în mașină să se afle o ființă umană și mașinii îi pot lipsi volanul sau pedalele. În prezent, doar câteva jurisdicții din UE s-au adoptat legislație specifică pentru funcționarea vehiculelor automatizate, parțial sau total.  Ca o consecință, componentele cheie ale regimul de răspundere pentru vehiculele automatizate este reglementarea națională a răspunderii civile aplicabile la autovehicule.

Răspunderea civilă pentru accidentele în care sunt implicate mașini autonome

Cu toate acestea, în conformitate cu Directiva 2009/103/EC, toate statele membre există asigurarea civilă obligatorie, iar victimele unui accident cauzat de un vehicul se bucură de o acțiune directă împotriva asigurătorului. 

În cazul unui accident cauzat de un vehicul complet automatizat, răspunderea pentru daunele poate fi alocată conducătorului auto/ proprietarului vehicului în conformitate cu normele de răspundere civilă sau producătorului vehiculului automat conform Directivei privind răspunderea pentru produsele cu defecte.

Te-ar putea interesa și:

 

Cine răspunde? Șoferul sau producătorul vehicului?

Astfel, având în vedere că unui accident cu victime în care este implicat un vehicul autonom, îi sunt incidente două acte juridice, considerăm că victima are un drept de opțiune. Cu alte cuvinte, victima poate alege să se îndrepte împotriva conducătorului auto în situația în care există o culpă sau poate alege să se îndrepte împotriva producătorului, în această din ultimă situația victima trebuind să dovedească legătura de cauzalitate dintre defectul de fabricație și accident. Răspunderea producătorului va fi angajată dacă se demonstrează că defectul de fabricație a condus către accident. Totodată, victima se poate îndrepta direct împotriva asigurătorului, urmând ca acesta din urmă, să se poată îndrepta împotriva celui vinovat de producerea accidentului, șoferul/proprietarul sau producătorul.

În funcție de caz, instanța de judecată va stabili, în urma unor expertize de specialitate, cauza producerii accidentului, respectiv culpa șoferului sau defectul de fabricație.

Te-ar putea interesa și:

 

Accidente în care au fost implicate mașini autonome

Tesla: La 7 mai 2016, un model Tesla semi-automatizat a lovit și a trecut sub un camion. În momentul coliziunii, camionul a făcut o întoarcere la stânga și cu partea dreaptă a semiremorcii a tăiat acoperișul autovechicului semi-automatizat Tesla. Șoferul autovehiculului semi-automatizat a murit în accident. Investigațiile au arătat că șoferul a operat mașina utilizând sistemul automat de control  și deși autopilotul a funcționat așa cum a fost proiectat, nu a putut detecta camionul. Camionul a fost traversând drumul mașinii în loc să conducă direct în fața acesteia, ceea ce este radarul mai bine la detectare, iar sistemul bazat pe cameră nu a fost instruit să recunoască platoul plat de partea unui camion ca o amenințare. Lipsa de reacție a șoferului Tesla a indicat dependența excesivă de automatizare. Autoritatea competentă a concluzionat că accidentul nu a fost rezultatul unui defect specific în sistemul autopilot, astfel încât Tesla nu a fost găsit responsabil pentru accident. Autoritatea competentă a remarcat faptul că Tesla a realizat o activitate adecvată de avertizare a clienților că sistemul autopilot solicită supravegherea constantă și mâinile șoferilor trebuie să rămână volan și ochii pe drum. De la acel accident, Tesla a schimbat sistemul Autopilot astfel încât, în cazul în care un conducător auto în mod repetat ignoră avertismentele Autopilot, sistemul va înceta să funcționeze și va fi împiedicat de la repornire pe durata călătoriei. Dacă șoferul nu răspunde niciodată, mașina va încetiniti treptat până se oprește și se aprind luminile de avertizare intermitente.

Google: La data de 14 februarie 2016, o mașină autonomă Google a încercat să depășească un autobuz municipal în Mountain View, California. Autobuzul nu s-a comportat așa cum mașina autonomă a prevăzut, aceasta din urmă prăbușindu-se în autobuza, în timp ce încerca să se mute înapoi pe banda sa. în el, încercând să se mute înapoi banda sa. Nu au existat leziuni. Google a acceptat vina printr-o declarație publică și a anunțat că lucrează la îmbunătățirea software-ului pentru a evita astfel de coliziuni în viitor.  

Uber:  La data 19 martie 2018, o femeie din Arizona a fost lovită în timp ce traversa neregulamentar de un autovehicul autonom Uber și a murit câteva ore mai târziu în spital. Circumstanțele accidentului nu au fost clarificate până în acest moment.

Surse:

Lexology

Comisia Europeană

Wikipedia

ALTE ARTICOLE

Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!