Anul trecut, Google a anunțat că începând cu ianuarie 2022 va interzice cookie-urile terțe (third party cookies). Potrivit theconversation.com, interzicerea cookie-urilor terțe de tracking (urmărire) și înlocuirea acestora cu un sistem avansat de profilare va conduce, conform celor afirmate de către Google, către un web ce respectă intimitatea utilizatorilor de internet. Vox.com afirmă că blocarea cookie-urilor terțe va avea drept efect sfârșitul publicității comportamentale prin third party cookies, explicând astfel:
„Google va înceta să vândă publicitate direcționată către obiceiurile individuale de navigare ale utilizatorilor, iar browserul Chrome nu va mai permite cookie-urilor să colecteze astfel de date. Companiile de publicitate care se bazau pe cookie-uri vor trebui să găsească alternative pentru țintirea utilizatorilor; Google consideră că are deja alternativa. Între timp, Google va putea urmări și ținti utilizatori pe propriile platforme ce reprezintă majoritatea veniturilor sale, iar propriile platforme nu vor fi afectate de schimbare. Cu alte cuvinte, în timp ce schimbarea va avea implicații majore pentru industria publicitară, probabil nu va avea implicații pentru Google în sine”.
Cu alte cuvinte, deși cookie-urile terțe vor fi blocate, Google și site-urile se pot baza pe first party cookies. În ceea ce privește alternativa, Google dorește să înlocuiască publicitatea direcționată prin third-party cookies cu o tehnologie nouă dezvoltată în interiorul programului „Privacy Sandbox”. Noul program de publicitate se apropie de modelul Facebook („audiența personalizată”). El poartă denumirea de FLoC și introduce utilizatorii în grupuri cu istoric de navigare similar.
Cu alte cuvinte, utilizatorii de internet nu vor mai fi vizați individual, ci vor fi plasați în grupuri cu interese similare, publicitatea urmând a se transmite grupului, iar nu persoanei individuale. Mai mult, noul sistem nu va mai permite atât de ușor identificarea utilizatorilor cum permiteau cookie-uri[1]. Cu toate acestea, unii specialiști afirmă că noua tehnologie ar putea fi chiar mai invazivă pentru intimitatea utilizatorilor. Eff.org este de părere că deși noua tehnologie va evita consecințele neplăcute asupra intimității generate de cookie-urile terțe, această tehnologie va putea crea alte riscuri de confidențialitate în proces și va putea exacerba alte probleme precum discriminarea și „predatory targeting”. Google explică, cum alternativa la cookie-uri (tehnologia FLoC) protejează intimitatea utilizatorilor:
(i) posibilitatea utilizatorilor de a rămâne anonimi deoarece reclamele nu vor mai ținti utilizatori individuali, ci grupuri de persoane;
(ii) nu se va dezvălui istoricul de navigare;
(iii) nu se vor crea grupuri de utilizatorii pe criterii sensibile (date medicale, credințe religioase, opinii politice etc).
Planurile lui Google au atras o serie de întrebări și dileme. Pe de o parte, companiile și agențiile de publicitate își adresează întrebări cu privire la impactul asupra afacerilor. Părerile specialiștilor sunt împărțite. O parte din specialiști afirmă că noul sistem va avea impact negativ pentru anumite afaceri. Alți specialiști arată că noua tehnologie de profilare și publicitate direcționată va contribui către o rată de conversie mai mare. Google afirmă că noul proiect va încerca să găsească un echilibru între viața privată a utilizatorilor și interesele comerciale ale companiilor. Pe de altă parte, părerile specialiștilor în confidențialitatea datelor sunt împărțite: unii specialiști consideră ca noua mișcare va contribui către construirea unui web mai prietenos vis-a-vis de intimitatea utilizatorilor, în timp ce alți specialiști afirmă că sistemul ce va înlocui Google este mult mai intruziv. Nu în ultimul rând, există voci care se întreabă dacă nu cumva blocarea cookie-urile third-party ridică probleme de concurență, crescând poziția dominantă a Google în detrimentul celorlalte companii de publicitate[2]. De asemenea, noua schimbare va putea afecta și sistemul de publicitate prin Facebook Ads deoarece nu se vor mai permite cookie-uri terțe de la Facebook (pixeli Facebook.)
În concluzie, deși Chrome va bloca începând cu ianuarie 2022 cookie-urile terțe, publicitatea direcționată va continua să existe, iar companiile vor trebui să își adapteze metodele la noile schimbări. În ceea ce privește intimitatea utilizatorilor, deși noile schimbări vor conduce către o protecție mai mare a anonimității online, va fi interesant de urmărit ce grad de intruziune va avea alternativa propusă de Google pentru publicitate direcționată. Un lucru rămâne clar: internetul, cum îl știm noi azi, se va schimba în 2022.
Referințe:
[1] Damien Geradin, Dimitrios Katsifis, Taking a dive into Google’s Chrome cookie ban, 19 februarie 2020, disponibil la SSRN, link accesat 27.04.2021.
[2] Ibidem.