GDPR oferă persoanelor vizate dreptul de a se opune prelucrării datelor personale în anumite circumstanțe. În anumite cazuri în care se aplică dreptul la opoziție, puteți continua prelucrarea dacă demonstrați că aveți un motiv întemeiat.
Ce reprezintă dreptul la opoziție?
Articolul 21 din GDPR prevede dreptul persoanelor vizate de a se opune prelucrării datelor cu caracter personal. Acest lucru înseamnă că persoanele vizate vă pot solicita să opriți prelucrarea.
Dreptul la opoziție se aplică doar în anumite circumstanțe. Indiferent dacă se aplică sau nu, acest lucru depinde de temeiul legal și de scopurile prelucrării.
Când se aplică dreptul la opoziție?
Persoanele vizate au dreptul absolut de a se opune prelucrării datelor cu caracter personal dacă acestea sunt prelucrate pentru marketing direct.
Persoanele vizate pot, de asemenea, obiecta dacă prelucrarea se realizează pentru:
- interesul public;
- exercitarea autorității publice sau
- interesul dvs legitim (sau al unui terț).
În aceste condiții, dreptul la opoziție nu este absolut.
De asemenea, dacă prelucrați date în scop de cercetări științifice sau istorice, ori în scopuri statistice, dreptul la opoziție este limitat.
Marketingul direct
O persoană vă poate cere în orice moment să nu mai prelucrați datele personale pentru marketingul direct. Acesta este un drept absolut și nu există excepții sau motive pentru refuzul dumneavoastră. Prin urmare, atunci când persoana vizată formulează o obiecție față de prelucrarea în scop de marketing direct, trebuie să vă conformați.
Cu toate acestea, nu înseamnă automat că trebuie să ștergeți datele personale și, în majoritatea cazurilor, puteți suprima detaliile. Suprimarea presupune păstrarea unor informații suficiente pentru ca preferința persoanei vizate de a nu primi marketing direct să fie respectată în viitor.
Trebuie întotdeauna să ștergem datele personale pentru a ne conforma unei obiecții?
În cazul în care ați primit o obiecție împotriva prelucrării datelor cu caracter personal și nu aveți motive să refuzați, trebuie să opriți prelucrarea datelor.
Acest lucru poate însemna că trebuie să ștergeți datele personale, deoarece definiția prelucrării în cadrul GDPR este largă și include stocarea datelor. Cu toate acestea, după cum s-a menționat mai sus, aceasta nu e întotdeauna cea mai potrivită soluție.
Ștergerea poate să nu fie potrivită dacă prelucrați datele în alte scopuri, deoarece este necesar să le păstrați chiar pentru scopurile respective. De exemplu, atunci când o persoană vizată obiectează la prelucrarea datelor sale pentru marketingul direct, puteți plasa detaliile acesteia pe o listă de suprimare pentru a fi clar că respectați obiecția.
Putem refuza să ne conformăm unei obiecții?
Puteți refuza să vă conformați unei obiecții dacă aceasta este vădit nefondată sau excesivă, luând în considerare dacă cererea are o natură repetitivă.
Dacă considerați că obiecția este vădit nefondată sau excesivă, puteți să:
- solicitați o „taxă rezonabilă” pentru a răspunde cererii; sau
- refuzați să răspundeți cererii.
În ambele cazuri, va trebui să vă justificați decizia.
Ce ar trebui să facem dacă refuzăm să ne conformăm unei obiecții?
Trebuie să informați persoana vizată fără întârzieri nejustificate și în termen de o lună de la primirea cererii. Puteți prelungi timpul de răspuns cu încă două luni dacă cererea este complexă sau dacă ați primit mai multe solicitări din partea persoanei vizate.