În noiembrie 2019, Google a anunțat că urmează să cumpere Fitbit, o companie care vinde dispozitive de monitorizare a sănătății – brățări, ceasuri. Datele colectate de către Fitbit și care vor ajunge la Google sunt, printre altele, în funcție de opțiunile fiecărui utilizatori: numărul de pași, ritmul cardiac, caloriile consumate, intensitatea exercițiilor și data efectuării acestora, calitatea somnului și orele de somn, kilogramele pierdute, date privind ciclul menstrual, date privind alimentele consumate zilnic.
Potrivit Privacyinternational.org, efectele nedorite ale acestei tranzacții sunt, printre altele, următoarele:
1.Probleme cu privire concurența loială în contextul în care această concentrare economică care rezultă din cumpărarea Fitbit de către Google va afecta ceilalți furnizori de produse similare din UE, dar va prejudicia în cele din urmă consumatorul final ale cărui date provenite de la Fitbit ar putea fi corelate cu datele deținute deja de Google. Acest lucru ar putea conduce către o profilare excesivă pe date sensibile (medicale), cu efecte nedorite asupra vieții private. Comitetul European pentru Protecția Datelor, a afirmat deja, în contextul investigației asupra achiziției Shazam de către Apple, faptul că „concentrările economice în piețele digitale pot fi o amenințare la adresa datelor personale și la adresa libertății utilizatorilor”.
2.Probleme cu privire la viața privată. În urma achiziției, există riscul ca Google să folosească datele ca să afișeze utilizatorilor de internet reclame la produse și servicii legate de situația particulară medicală a fiecăruia. Potrivit privacyinternational.org, există riscul ca Google să afișeze reclame și în funcție de starea emoțională, obiceiurile sau ciclul menstrual al utilizatorilor/utilizatoarelor.
Asta nu înseamnă neapărat că Google va afișa femeilor aflate în perioada fertilă reclame la anti-concepționale sau femeilor însărcinate reclame la întreruperi de sarcină, dar există riscul să se întâmple și asta. Există riscul ca utilizatorii să primească și reclame la steroizi celor care efectuează des exerciții de forță sau reclame la diverse produse nesănătoase precum pastile de slăbit.
Sau, de ce nu, reclame la programări la cardiolog pentru cei care au un ritm cardiac anormal. Aici problema e legată și de exactitatea acestor date pentru că, în calitate de utilizator Fitbit de peste 3 ani, pot spune că ceasurile dau des erori la afișarea ritmului cardiac. Și cred că nimănui nu i-ar plăcea să îi apară reclame cu sugestii de programare la un medic pentru o problemă care nu există.
Decizia de a afișa reclame nu aparține unui om, ci unui AI programat de Google în acest sens, iar integrarea eticii în AI reprezintă un lux pentru majoritatea companiilor.
Interesant de urmărit este costul total al tranzacției care împărțit la numărul utilizatorilor Fitbit ne poate ajuta să aflăm cât valorează datele noastre și mă întreb dacă nu cumva Google ne va oferi dispozitivele gratuit pentru că oricum va face o avere cu aceste date.
Comisia Europeană a deschis o investigație cu privire la această potențială tranzacție și urmează să o aprobe sau să o dezaprobe.
Margrethe Vestager, vice-președinte executiv al Comisiei, a spus că „Se așteaptă ca folosirea dispozitivelor de tip wearable de către consumatorii europeni să crească masiv în anii ce urmează. Acest lucru merge mână în mână cu creșterea exponențială a datelor generate de aceste dispozitive. Aceste date furnizează informații-cheie despre viața privată și starea de sănătate a utilizatorilor. Investigația noastră are drept obiectiv să se asigure că nu se vor încălca regulile privind concurența prin controlul Google asupra datelor colectate prin intermediul acestor dispozitive”.