Ce efecte are COVID-19 asupra internetului?





Fiecare dintre noi resimte într-o anumită măsură efectele COVID-19 asupra diferitelor aspecte ale vieții, de la faptul că ne este restricționată libertatea de mișcare, la pierderea serviciului sau a programării la coafor. Îmbolnăvirile și decesele sunt doar efectele evidente ale COVID-19 asupra sănătății, însă la acestea se adaugă închiderea școlilor și a universităților, fapt ce a generat rămânerea acasă a unui număr considerabil de elevi și studenți; închiderea sau restrângerea activității multor întreprinderi, ceea ce a condus la un impas financiar pentru multe persoane, dar și oprirea căilor de transport, ce a determinat limitarea traficului rutier, aerian, naval și feroviar.

Într-un fel, aceste lucruri nu ar trebui să fie surprinzătoare. Modul în care funcționează o pandemie este unul asemănător cu un pericol natural. Adevăratul său impact nu se rezumă doar la ceea ce face în mod direct, cum ar fi cazul unui ciclon care ucide oameni și distruge culturi, case, poduri sau altele. Efectele sale sunt manifestate și la nivelul mijloacelor de trai, al guvernării, al ocupării forței de muncă, a transporturilor, a sistemelor de energie electrică, a aprovizionării cu apă și a mediului. Toate măsurile luate au drept scop împiedicarea răspândirii virusului sau limitarea acesteia cu cât mai mult posibil.

Având în vedere dimensiunile și efectele COVID-19, se poate afirma că ne aflăm în fața unei situații fără precedent la nivel mondial. Țări întregi sunt închise, iar oamenilor de pretutindeni li se cere să oprească sau să-și minimizeze interacțiunile fizice (sociale). Conexiunile de bandă largă devin, la propriu și la figurat, liniile noastre de viață. Le folosim pentru a primi noutăți, pentru a ne conecta la birourile noastre de muncă (acum virtuale) dar și pentru divertisment.

Tehnologia mobilă ne va ajuta să trecem prin această ”criză mondială”, fie că prin sprijinul oferit serviciilor de sănătate, sau prin posibilitatea mai multor persoane de a lucra de la distanță sau pur și simplu oferind o legătură cu lumea exterioară persoanelor care se auto-izolează. Acestea fiind spuse, este clar că prioritățile consumatorului european s-au schimbat în mod radical. Odată cu situarea epicentrului crizei în Europa, majoritatea oamenilor își investesc resursele în petrecerea unui timp cât mai plăcut acasă, fie că este vorba despre servicii de divertisment (Netflix, HBO, Apple Arcade, etc.) sau despre învățarea unor noi hobby-uri, vizitarea muzeelor din întreaga lume din confortul canapelei, un lucru este cert: Consumul de Internet a crescut și va crește radical la nivel mondial.

Te-ar putea interesa și:

Întrebarea este: ce consecințe produce acest lucru?

Cei de la Nokia, au realizat un studiu asupra efectelor pandemiei globale asupra traficului de rețea. Astfel, aceștia au analizat datele mai multor rețele din Europa de Vest, începând cu data de 9 martie 2020.

Astfel, în prima zi a anunțării stării de urgență, s-a putut constata o creștere semnificativă a aplicațiilor de mesagerie și social media. Una dintre cele mai populare, WhatsApp a prezentat o creștere de 117-217% încă din prima zi, atingând cote maxime în orele dimineții primei zile de închidere a școlilor.

În ceea ce privește aplicațiile pentru divertisment online, s-a observat o creștere a traficului pe Netflix în orele dimineții și după-amiezii. În timp ce traficul de seară a rămas într-un interval de +20% în comparație cu valorile tipice, creșterea traficului în timpul zilei a variat de la 97% (dimineața) la 27-42% (după-amiaza), contribuind semnificativ la traficul total al rețelei de internet.




Același studiu a constatat că utilizarea Netflix a crescut semnificativ în weekend, atingând cote precum +53% și +74% (în orele de vizionare maximă) față de weekend-ul precedent, cu contribuții substanțiale la traficul general de Internet.

Privind global, studiul a înregistrat o creștere a traficului total pe Internet în ziua 1 între 30-80%, cu creșteri semnificative la orele 17:00 și 9:00. Se pare că rețelele au reușit să absoarbă acest vârf fără a degrada calitatea serviciilor. Vestea proastă este că aceasta poate deveni o nouă tendinț

Deși pentru moment ne aflăm în siguranță în ceea ce privește conexiunea la Internet, întrucât dispunem de ultimele tehnologii care sunt pregătite să suporte un consum crescut, nu se știe cât va dura această situație și dacă la un moment dat rețelele de Internet nu vor mai putea face față noilor realități. 

Ce este de făcut?

Cei de la Computer World au constatat ca cel mai mare consumator al benzii de Internet sunt videoclipurile (mai exact ocupă 2 treimi din traficul pe Internet) și că pentru a ne putea asigura că vom avea Internet de calitate ar trebui să reducem consumul de videoclipuri sau măcar calitatea acestora.

În cel mai recent raport anual realizat de Cisco despre starea Internetului, aceștia au observat că un televizor HD conectat la televizor, care este folosit pentru a ne uita la filme/seriale timp de câteva ore pe zi, generează mai mult trafic decât o întreagă gospodărie. Acest lucru este datorat faptului că videoclipurile sunt transmise în format 4K.

La momentul actual, Internetul este încordat la maxim pentru a gestiona cererile a milioane de salariați care pot lucra de la domiciliu, trebuie să depună un efort suplimentar pentru a face față și calității videoclipurilor pe care le urmărim. Așadar, este oportun și chiar imperativ să reducem calitatea videoclipurilor pe care le urmărim și a televizoarelor cu ajutorul cărora vizionăm poze sau filme.

Cei de la Computer World oferă câteva îndrumări despre cum putem reduce consumul de bandă Internet aici. 

Oricum, pentru cei care nu sunt dispuși să facă acest mic sacrificiu, giganții industriei de difuzare video au luat aceste măsuri deja pentru ei. Astfel, Netflix, YouTube și Amazon Prime au anunțat că vor reduce temporar calitatea bit rate, și prin urmare, calitatea imaginii în Europa, deoarece sunt preocupați de o creștere a vizionărilor, ce se poate dovedi o povară prea mare asupra structurii Internetului.

Cum pot ajuta companiile?

Acum că mai mulți oameni ca niciodată își desfășoară activitatea de la distanță, companiile au o responsabilitate socială să analizeze cantitatea benzii de Internet pe care o folosesc.

Spre exemplu, imediat după declararea stări de urgență în Italia, s-a înregistrat o creștere de trei ori a utilizării conferințelor video și o creștere de 75% a traficului de date rezidențial, conform Financial Times.

Rețelele de telefonie mobilă au arătat deja semne de încordare, dar momentan rețeaua poate face față. Totuși, în Spania industria telefoniei îi avertizează pe consumatori să-și raționalizeze folosirea telefonului și să opteze pentru telefonia fixă, atunci când este posibil.

Câteva strategii pe care companiile le pot adopta pentru a reduce consumul de Internet sunt:

  1. Nu obligați angajații să mențină o sesiune activă video pe toată perioada orelor de lucru. Dvs. ați angajat respectivii oameni și dacă nu puteți avea încredere că vor continua să lucreze de acasă pentru dvs., această reflectă mai multe despre dvs. decât despre ei.
  2. Examinați programele pe care le utilizați pentru conferințele video și încercați să setați cea mai mică rezoluție, pentru a diminua consumul de bandă.
  3. Analizați utilizarea conferințelor video. Internetul este prețios în această perioadă, și chiar dacă este plăcut să faceți conferințe video cu toți membrii echipei pentru diferite proiecte pe perioada crizei, pentru alții, în special pentru persoanele bolnave sau carantinate în această perioadă, abilitatea de a se conecta cu membrii familiei este mai esențială. Având acest lucru în minte, încercați să utilizați mai mult serviciile de mesagerie scrisă sau vocală, pentru a contribui la reducerea cantității de bandă utilizată.
  4. Furnizorii de servicii video trebuie să ia în considerare ajustarea calității video pe care o oferă. Aceștia știu cel mai bine câtă bandă Internet utilizează, astfel încât este logic ca aceștia să-și adapteze serviciile în funcție de creșterea cererii.

În concluzie, înțeleg că toată lumea adoră videoclipurile 4K, chiar și eu o fac, însă trebuie să conștientizăm situația excepțională în care ne aflăm și să realizăm că este momentul să ne gândim la societatea și la lumea în care trăim în mod global, și nu doar la nivelul familiei sau cercului nostru de prieteni. Doar dacă vom gândi la nivel macro și vom face mici sacrificii vom reuși să trecem cu bine prin această criză mondială și să revenim la confortul de dinainte.

Autor Adara-Ioana Olărescu





Pune o întrebare

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MAI MULTE ARTICOLE




Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!