Reduceri online. La ce trebuie să fim atenți atunci când facem cumpărături online?

În materie de comerț electronic, este aplicabilă Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic. Comerțul electronic este o activitate preferată de fiecare în parte, raporturile comerciale fiind facilitate prin intermediul internetului. Cu toate acestea, atunci când ne dorim să achiziționăm un produs prin intermediul internetului, trebuie să avem în vedere mai multe aspecte.

La ce trebuie să fim atenți atunci când comandăm produse online?

Orice raport comercial trebuie să fie unul concret și să fie respectat de ambele părți, atât de către persoana care comercializează produsul, cât și de către persoana care intenționează să îl achiziționeze. Comerțul este mai mult decât facilitat în online; cu toate acestea, o parte dintre cumpărători preferă analiza în detaliu a produsului, informarea prealabilă temeinică, dar și ajutorul direct cu privire la achiziționarea sau nu a unui produs.

În conformitate cu cadrul legal anterior, furnizarea de servicii de către societatea informațională, fie de către persoanele fizice, fie de către persoanele juridice, nu necesită o autorizare prealabilă și trebuie să respecte concurența liberă și loială, în speță principiile aplicabile acesteia, dar și dispozițiile legale.

La ce trebuie să fim atenți însă atunci când alegem să comandăm prin intermediul internetului? În acest sens considerăm mai mult decât eficient și necesar comunicatul emis de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, în sprijinul facilitării comerțului la nivel online dar și al protecției consumatorilor.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor încadrează următoarele aspecte ca fiind importante atunci când dorim să facem cumpărături online, în mod special atunci când acesta vine cu o ,,ofertă” pe măsură:

  • Este necesară verificarea temeinică a produselor pe care dorim să le achiziționăm (care sunt caracteristicile, care este perioada de garanție, existența unor prețuri suplimentare privind livrarea lor, lipsa unor elemente fără de care produsul nu este funcțional);
  • Persoanele trebuie să fie informate și să se informeze cu privire la orice produs pe care doresc să îl achiziționeze;
  • Persoanele trebuie să fie vigilente și să acorde atenție sporită tuturor detaliilor (evidențiindu-se faptul că în perioadele promoționale aceste aspecte nu mai sunt luate în considerare, oferta depășind cu mult dorința de a verifica dacă produsul întrunește sau nu cerințele dorite);
  • Trebuie să se acorde atenție sporită prețului final, fiind posibil ca anumite prețuri să fie valabile pentru o perioadă determinată (câteva zile, câteva ore, câteva minute în ofertele de tip promoțional);

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pune în vedere și obligațiile pe care le au comercianții în situația unor cumpărături online, fiind necesar ca aceștia să aducă la cunoștința publicului aspecte precum:

  1. Datele de identificare (acest aspect fiind unul esențial, pentru a exista posibilitatea identificării sale și, în cazul în care este necesar, comerciantul să poată fi contactat);
  2. Detalii și caracteristici privind produsul (fiind important pentru fiecare persoană în parte să cunoască toate informațiile, în mod corect și complet, despre produsul pe care urmează să îl achiziționeze);
  3. Prețul produsului, incluzând și taxele necesare aplicabile (aspect relevant, ce informează cumpărătorul cu privire la prețul final al produsului pe care se obligă să îl plătească);
  4. Modalitatea în care se va realiza plata;
  5. Modalitatea în care se va realiza livrarea;
  6. Perioada în care oferta este valabilă;
  7. Perioada în care prețul este valabil (această din urmă situație a fost problematică în sfera practică, existând numeroase ,,oferte” și ,,promoții” cu privire la un produs, care aplica un anumit preț pentru o anumită perioadă de timp, în cele mai multe cazuri consumatorul având la dispoziție un termen scurt pentru a alege produsul la un preț promoțional);
  8. Modalitatea prin care contractul se poate denunța (fiind de asemenea un aspect esențial, ce conferă dreptul consumatorului de a putea cunoaște modalitățile legale prin care poate rupe raportul contractual)

Aceste informații se regăsesc sub forma unui document intitulat „Termeni și Condiții”.

Deși comunicatul furnizat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se dorește a fi unul aplicabil situațiilor în care consumatorii intră în contact cu promoțiile sau ofertele comercianților, aceste reguli sunt aplicabile oricărui raport juridic care se încheie în sfera online-ului. În acest sens, este necesară o atenție sporită cu privire la orice produs asupra căruia există intenția de achiziționare. Acțiunile din sfera mediului online sunt unele facile, raporturile contractuale se pot încheia cu ușurință, dar cele mai importante aspecte sunt cele care țin de conținutul produsului și de termenii și condițiile necesare spre a fi respectate. Comerțul electronic este o activitate preferată de fiecare în parte, raporturile comerciale fiind facilitate prin intermediul internetului. Cu toate acestea, atunci când ne dorim să facem cumpărături online, trebuie să avem în vedere mai multe aspecte.

Cumpărături online. Pot să returnez un produs achiziționat prin intermediul internetului?

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) vine să asigure protecție sporită consumatorilor, instituind regula conform căreia orice consumator trebuie să cunoască posibilitatea de a denunța contractul încheiat în sfera online cu anumite excepții. Acest drept pe care însăși legea ni-l rezervă tuturor vine cu posibilitatea de returnare a produsului în termen de 14 zile, fără să mai fie necesară invocarea unui motiv pentru care s-a realizat returnarea sa.

Astfel, legea conferă consumatorilor o protecție eficientă și sporită, având în vedere tipul de raport juridic existent: unul încheiat într-o manieră facilă, dar care poate da naștere pe viitor la neclarități și la dorința consumatorului de a denunța actul valid încheiat invocând criterii precum: neclaritatea prețului, lipsa caracteristicilor esențiale ale produsului, ascunderea anumitor nereguli ale produsului, ș.a.m.d.




Pune o întrebare

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MAI MULTE ARTICOLE




Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!