În cadrul celui de-al treilea Pachet de Mobilitate, Comisia Europeană a adoptat o “Strategie a UE pentru Mobilitatea Viitorului” în mai 2017. Această strategie a propus “o abordare globală a mobilității contectate și automatizate, stabilind o agendă europeană clară, ambițioasă și orientată către viitor”, identificând “acțiuni de susținere pentru dezvoltarea și desfășurarea tehnologiilor-cheie, a serviciilor și a infrastructurii “și “asigurându-se că implementarea mobilității conectate și automatizate va putea fi susținută de cadrele juridice și politice ale UE , abordând simultan problemele sociale și de mediu care vor fi decisive pentru acceptarea publică”.
Consultarea publică privind mobilitatea conectată și automatizată (CAM) este deschisă pentru comentarii până la data de 4 decembrie și Comisia dorește să identifice “principalele provocări legate de dezvoltarea vehiculelor conectate și automatizate”, punând accent pe:
- amenințările la adresa securității informatice și problemele de încredere. Fără o abordare sectorială specifică privind securitatea informatică, Comisia încearcă să propună diverse măsuri pentru a crea un cadru pentru securitatea informatică în CAM, inclusiv ca parte a Regulamentului General privind Siguranța (revizuit în prezent prin procesul legislativ al UE), mai exact pentru a include normele în curs de dezvoltare la nivel internațional;
- aspecte privind administrarea datelor, aspecte legate de respectarea vieții private și de protecția datelor personale: strategia CAM a Comisiei a sugerat monitorizarea cadrului actual, reglementat de GDPR și Directiva privind confidențialitatea în mediul electronic, iar consultarea urmărește identificarea unor acțiuni prin care statele membre să pună în aplicare principiile în acest cadru, pentru a promova accesul, schimbul de date, prelucrarea și stocarea datelor; și
- diferite aspecte ale nevoilor tehnologice pentru testarea la scară largă sau pre-implementarea 5G: Comisia dorește să identifice dacă statele membre au nevoie de orientări în ceea ce privește banda de frecvență care ar putea fi utilizată pentru testare și experimentare la scară largă sau pentru o implementare timpurie.
În ceea ce privește contribuția industriei, Comisia a adresat întrebări specifice unor principalilor actori, cum ar fi producătorii de mașini, furnizorii de servicii de internet și furnizorii de servicii de telecomunicații, precum și celor care vizează publicul, utilizatorii finali și autoritățile publice. Rezultatele acestei consultări vor constitui o recomandare politică adresată statelor membre și actorilor din industrie, care urmează a fi adoptată până la sfârșitul anului 2018 – începutul anului 2019. Odată cu mandatul Comisiei care se va schimba anul viitor, este probabil ca această recomandare politică să alimenteze necesitatea unei acțiuni legislative suplimentare în următorii cinci ani.
De remarcat este faptul că strategia CAM se dezvoltă în paralel cu alte activități la nivelul UE privind vehiculele automatizate, inclusiv cele conduse de grpul Comisiei Europene GEAR 2030 și Platforma C-Roads.