CJUE: Contracte încheiate pe internet. Consumatorii nu trebuie să plătească atunci când comercianții nu i-au informat cu privire la dreptul de retragere

Prin hotărârea din 17 mai 2023, în cauza DC (C-97/22), Curtea de Justiție a Uniunii Europene a hotărât că, în cazul contractelor încheiate pe internet, consumatorii sunt exonerați de la plata prețului atunci când comercianții au omis să îi informeze în prealabil cu privire la existența dreptului de retragere din contractele încheiate pe internet. Într-o asemenea situație, exonerarea de plata prețului intervine inclusiv în situațiile în care comerciantul a prestat integral serviciile.

Litigiul principal a pornit în Germania. Acolo, un consumator a încheiat cu o companie un contract de prestări servicii privind renovarea instalației electrice a casei sale. Compania nu l-a informat însă și cu privire la dreptul de retragere de care dispune, in principiu, timp de 14 zile, ca urmare a faptului că contractul a fost încheiat in afara sediului comercial al întreprinderii. După executarea contractului, întreprinderea a transmis consumatorului factura. Consumatorul nu a plătit factura, ci s-a retras din contract. El a susținut că, din cauza omisiunii întreprinderii de a-l informa cu privire la dreptul său de retragere și a faptului că lucrările au fost efectuate înainte de expirarea perioadei de retragere (care se prelungește, în cazul unei astfel de omisiuni, cu un an), întreprinderea nu dispunea de niciun drept la plata prețului.

Cauza a ajuns la CJUE. Curtea de la Luxembourg a dat dreptate consumatorului.

CJUE a explicat că, pentru o protecție adecvată a consumatorilor, comercianții trebuie să îi informeze cu privire la dreptul de a se retrage în termen de 14 zile din contractele pe internet (sau în afara spațiilor comerciale). Dacă omit să efectueze această informare, potrivit CJUE, consumatorii nu pot fi obligați să plătească prețul atunci când se retrag din contract. Potrivit CJUE, exonerarea consumatorilor de la plata prețului intervine chiar dacă serviciile au fost integral prestate. CJUE consideră că nu se poate considera că, într-o asemenea situație, consumatorul s-a îmbogățit fără justă cauză deoarece consumatorul beneficiază de dreptul legal de retragere. În plus, CJUE explică că omisiunea de a furniza informațiile privind dreptul de retragere are drept consecință prelungirea perioadei de retragere inițiale cu 12 luni.

Importanța practică a deciziei CJUE:

  • Interpretarea oferită de CJUE este obligatorie pentru toate statele membre, inclusiv pentru România.
  • Comercianții care încheie contracte cu consumatorii pe internet sau în afara spațiilor comerciale trebuie să informeze, în prealabil, consumatorii cu privire la existența dreptului de a se retrage din contract.

 

Te-ar putea interesa și: 

ALTE ARTICOLE

Vrei să primești articolele noastre direct pe mail?

Abonează-te, e gratuit!