Camerele de supraveghere cu inteligență artificială mai sunt numite și „camere inteligente”. Ele sunt din ce în ce mai frecvente, dar prezintă numeroase riscuri pentru viața privată. Camerele de supraveghere cu inteligență artificială suscită numeroase întrebări cu privire la conformitatea lor cu Regulamentul GDPR.
Camere de supraveghere cu inteligență artificială. Noi riscuri
Camerele de supraveghere cu inteligență artificială dețin algoritmi specifici care permit nu doar filmarea persoanelor, ci și analizarea lor automatizată cu scopul de a deduce anumite informații despre ele. Ele permit, de exemplu, numărarea automatizată a persoanelor într-un loc, analizarea unor caracteristici (vestimentație, accesorii, purtarea măștii, etc) sau repararea unor comportamente specifice (pierderea unui bagaj, comiterea unei infracțiuni).
Potrivit autorității de supraveghere din Franța (CNIL), montarea camerelor inteligente în spațiul public prezintă riscuri noi pentru viața privată a persoanelor. Potrivit acestei autorități, o amplasarea necontrolată a acestor dispozitive – prin natura lor intruzive, ar putea conduce către o supraveghere și analiză generală a persoanelor în spațiile publice. Această supraveghere și analiză generală a persoanelor și comportamentelor acestora în spațiile publice ar putea conduce către modificarea comportamentului persoanelor care circulă pe stradă sau merg la magazine.
CNIL recomandă o verificare atentă a utilizării echitabile a acestor camere în spațiul public. Această autoritatea consideră că este necesar să se stabilească linii roșii pentru a nu utiliza niciodată aceste camere în scopul de a „nota” oamenii.
Amplasarea acestor camere este uneori legitimă. Un exemplu este numărarea pietonilor, mașinilor și bicicletelor în vederea colectării unor date statistice cu privire la gradul de ocupare al unui loc sau al unei clădiri în vederea adaptării consumului energetic.
Cu toate acestea, persoanele au o serie de drepturi în raport cu aceste camere. Ele pot, de exemplu, să se opună utilizării acestor camere. Potrivit CNIL, excluderea dreptului de opoziție se poate realiza doar în baza unui act legislativ.
Uneori camerele de supraveghere cu inteligență artificială sunt montate de autorități publice. CNIL subliniază că revine autorităților publice să se asigure că utilizarea camelor inteligente este legitimă și redusă la minimum. În mod specific, această CNIL trage un semnal de alarmă asupra evitării multiplicării disproporționate a acestor dispozitive deoarece acest fapt ar putea modifica modul de comportare al persoanelor în spațiul public.
Articol tradus, rezumat și adaptat de Ruxandra SAVA de pe site-ul CNIL.
Sursa imaginii: CNIL