Îți amintești de amenda aplicată de către ANSPDCP în 2018 (înainte de aplicarea GDPR în România) companiei UBER pentru breșa de securitate din 2016? Dacă nu îți amintești, nu îți face probleme, vom detalia în continuare tot ce trebuie să știi despre acest caz. Nouă ni se pare un caz interesant pentru că releva informații importante despre (1) modalitatea de desfășurare concretă a investigației ANSPDCP la sediul Uber; (2) mecanisme contractuale interesante între operatori și persoane împuternicite prin explicarea relațiilor dintre companiile afiliate Uber și (3) clarificarea anumitor elemente de drept în zona sferei online.
Nr. Hotărârii: 8719/2018, rămasă definitivă prin respingerea apelului la Tribunalul București
Instanța: Judecătoria Sectorului 1 București
Sursa: rolii.ro
Ce s-a întâmplat?
Conform informațiilor transmise de Uber prin intermediul plângerii contravenționale, în urma unei breșe de securitate a aplicației Uber, datele cu caracter personal a aproximativ 30.000 de persoane fizice au fost compromise (șoferi și călători Uber). Echipa de securitate a companiei a stabilit că persoana neautorizată, care acționase împreună cu o a doua persoană, a obținut acces la un cod sursă stocat pe o pagină pusă la dispoziția UBER de un furnizor de servicii cloud, numită GitHub. Utilizând credențialele acolo disponibile, persoana neautorizată (exterioară organizației) a reușit să acceseze și să descarce anumite date arhivate privind Șoferii și Călătorii Uber.
Echipa de securitate a stabilit rapid modul de acces, a închis accesul persoanelor neautorizate și a luat celelalte măsuri pentru a confirma faptul că persoanele au distrus și nu vor utiliza sau disemina informațiile în continuare. De asemenea, Uber a implementat măsuri suplimentare pentru îmbunătățirea securității datelor, inclusiv instituirea autentificării prin recurs la două elemente (two-factor authentication – user și parolă, plus un alt element exterior pe care numai userul autorizat ar putea să îl cunoască) pentru GitHub.
Accesul neautorizat la aceste date a început pe 13 octombrie 2016 și a ținut până pe 15 noiembrie 2016.
Întrucât printre persoanele fizice vizate se aflau și cetățeni români, ANSPDCP a sancționat în luna mai 2018 (cu doar câteva zile înainte de aplicarea GDPR), în urma unei investigații care s-a întins pe câteva luni, compania UBER SYSTEMS ROMÂNIA S.R.L. cu amendă și cu sancțiunea complementară de a notifica cei 30.000 utilizatori cu privire la breșa de securitate din anul 2016 și de a plăti amenzi cominatorii în cuantum de 5.000 lei/zi întârziere până la notificarea efectivă a utilizatorilor.
Uber a atacat procesul-verbal de constatare a contravenției în instanță și a câștigat la Judecătoria Sectorului 1 București. ANSPDCP a formulat apel împotriva hotărării și a pierdut la Tribunalul București. Pentru că în acest caz sunt informații importante despre interpretarea normelor privitoare la protecția datelor cu caracter personal, în continuare, vom prezenta sintetic apărările Uber, apărările ANSPDCP și concluziile instanței de judecată.
Apărările Uber pe scurt
1. Uber Systems Romania SRL nu poate fi trasă la răspundere pentru eventualele breșe de securitate, deoarece nu este operator de date, ci o persoană împuternicită a operatorului de date UBER BV cu sediul în Olanda. Conform argumentelor Uber, compania UBER BV cu sediul în Olanda este operatorul de date inclusiv pentru utilizatorii din România. Uber a detaliat mecanismul contractual prin care a reușit să scoată Uber Systems Romania SRL din sfera răspunderii în România:
„În ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal ale utilizatorilor aplicației Uber, operatorul de date cu caracter personal este Uber BV pentru toți utilizatorii – Călători și Șoferi – care se află în afara Statelor Unite ale Americii (așa cum rezultă inclusiv din Termenii și Condițiile de folosire a aplicației)..
Ca urmare, Uber BV este operatorul care colectează și care ulterior prelucrează datele cu caracter personal ale utilizatorilor aplicației, inclusiv ale utilizatorilor de pe teritoriul României, în special deoarece aceste este singurul deținător al licenței de utilizare a aplicației Uber în afara Statelor Unite. Colectarea și prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează în scopurile și în conformitate cu Politica de Confidențialitate a Uber BV.
În ceea ce o privește pe Uber Systems România, activitatea acesteia nu are o implicare directă în operarea propriu-zisă a aplicației Uber. Uber Systems România realizează activități de marketing și suport pentru Uber B.V. (…)
Așadar, Uber Systems România nu este operator de date cu caracter personal în ceea ce privește utilizatorii aplicației. Uber Romania oferă anumite servicii de asistență pentru Uber B.V., respectiv asistență pentru clienți și marketing, și acționează în calitate de persoană împuternicită de către operator pentru Uber B.V. în acest scop specific.
Acest aspect rezultă din Acordul de procesare a datelor din data de 31.03.2016 încheiat între Uber BV și afiliații săi, printre care și Uber Systems România , care stipulează foarte clar:
a) Uber BV este operatorul de date cu caracter personal al utilizatorilor din afara teritoriilor Statelor Unite ale Americii; acesta este de asemenea și exportator al datelor personale colectate, date pe care afiliații acestuia urmează să le proceseze în conformitate cu Contractul și cu standardele Uber BV (așa cum rezultă din preambulul Acordului și din Anexa 1 la Clauzele contractuale standard anexate Acordului);
b) că Uber Systems Romania este doar persoană împuternicită să prelucreze date cu caracter personal după instrucțiunile Uber BV;, operațiunile de prelucrare și scopul acestora sunt descrise în Acord (în special Anexa 1 la Clauzele contractuale standard anexate Acordului);
c) care sunt datele cu caracter personal exportate, scopul și modul prelucrării acestora (Clauza 3 și Anexa 1 la Contract, astfel cum a fost ulterior completată);
d) care sunt drepturile utilizatorilor aplicației (persoanele vizate de la care se colectează datele) față de UberBV, față de afiliații acestuia și inclusiv față de subcontractorii agreați (Clauza 3 a Contractului) și cum se exercită acestea.”
Din păcate, instanța a admis plângerea contravențională pe altă argumentație, și nu a răspuns la această apărare, considerând-o ca nerelevantă pentru soluționarea cauzei, dar a oferit un indiciu important: „Referitor la apărările intimatei în sensul că a admite că Uber Systems ROMANIA S.R.L. nu este responsabilă de modalitatea de prelucrare a datelor si implicit de asigurarea securității acestora, înseamna a se ajunge în situația în care societatea nu ar raspunde sub nicio formă pentru încălcarea legilor romane privind protecția datelor, în măsura în care operatorul este situat în afara Romaniei, deși prelucreaza datele persoanelor fizice situate pe teritoriul Romaniei, prin mijloace de comunicatii electronce va fi înlăturată ca nerelevantă, întrucât în cauză s-a pus în discuție doar raspunderea contravențională a societății petente.”
2. Dispozițiile Legii nr. 506/2004 (legea în baza căreia s-a sancționat) nu sunt aplicabile întrucât nici Uber BV nici Uber Systems România deoarece aceștia nu sunt furnizori de „servicii de comunicații electronice destinate publicului.”
„Este foarte important a se face distincția între servicii ale societății informaționale, pe de o parte, și servicii de comunicații electronice, pe de altă parte.
Referitor la cadrul normativ național, petenta a arătat că activitatea de furnizare de rețele si servicii de comunicații electronice este reglementata la nivelul legislației primare de către Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobata, cu modificări si completări, prin Legea nr. 140/2002, cu modificările si completările ulterioare („OUG nr. 111/2011”). De altfel, dispozițiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 506/2004 fac trimitere expresa la definițiile relevante prevăzute in cuprinsul OUG nr. 111/2011, inclusiv “rețea de comunicații electronice” (art. 4 alin. (1) pct. 6 din OUG nr. 111/2011), “furnizor de rețele de comunicații electronice” (art. 4 alin. (1) pct. 8 din OUG nr. 111/2011) si “serviciu de comunicații electronice” (art. 4 alin. (1) pct. 9 din OUG nr. 111/2011).
Se observa, așadar, ca, pentru a dobândi calitatea de furnizor de retele/servicii de comunicații electronice, este necesara transmiterea unei notificări către Autoritatea Naționala pentru Administrare si Reglementare in Comunicații (“ANCOM”). Textul partii introductive a art. 6 alin. (1) din OUG nr. 111 /2011 face referire la “orice persoana care intenționează sa furnizeze rețele de servicii de comunicații electronice”, care “are obligația să transmită ANCOM o notificare (…)”, ceea ce inseamna ca, in lipsa/anterior transmiterii unei notificări către ANCOM, persoana respectiva nu are calitatea de furnizor de retele/servicii de comunicații electronice. De asemenea, transmiterea notificării se realizeaza “in scopul realizării unei evidente oficiale a furnizorilor”, calitatea de furnizor de retele/servicii de comunicații electronice avand-o, deci, persoanele care sunt inscrise in evidenta oficiala realizata de ANCOM pe baza notificărilor transmise.
Având in vedere, printre altele, dispozițiile art. 6 si art. 8 din OUG nr. 111 /2011, președintele ANCOM a emis Decizia nr. 987/2012 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice. Acest act normativ reglementează atat procedura de notificare a intenției de a furniza retele/servicii de comunicații electronice, cat si drepturile si obligațiile generale ale persoanelor care au dobândit calitatea de furnizor de rețele/servicii de comunicarii electronice în urma transmiterii notificarii (autorizația generală).
Potrivit dispozițiilor art. 8 alin. (1) din Decizia nr. 987/2012, „Solicitantul care a realizat notificarea în termenul și în condițiile prevăzute de prezenta decizie este considerat furnizor de rețele sau de servicii de comunicații electronice pentru tipurile de rețele ori de servicii de comunicații electronice indicate în notificare, denumit în continuare furnizor, și dobândește drepturile și obligațiile specifice prevăzute de autorizația generală pentru tipurile de rețele sau de servicii de comunicații electronice indicate în notificare, de la data prevăzută la art. 5 alin. (4) sau (5), după caz.” .
Așadar, calitatea de furnizor de r etele/servicii de comunicații electronice este dobândita de solicitantul care a transmis notificarea cu respectarea termenelor si cerințelor legale, in lipsa transmiterii notificării neexistand calitatea de furnizor de retele/servicii de comunicații electronice. De altfel, textul art. 8 alin. (1) din Decizia nr. 987/2012 si interpretarea acestuia sunt in deplin acord cu prevederile art. 6 alin. (1) din OUG nr. 111/2011, citate in cuprinsul paragrafului 73 de mai sus, si cu interpretarea ce rezulta din acestea, menționata in cuprinsul aceluiași paragraf.
Astfel, calitatea de furnizor de servicii de comunicații electronice este detinuta de persoanele inscrise in Registrul public al furnizorilor de retele/servicii de comunicații electronice, disponibil pe pagina de internet http://www.ancom.org.ro/furnizoricomunicatii-electronice_133, inscriere care se realizeaza in urma transmiterii unei notificări cu respectarea termenelor si cerințelor legale. Or, U___ nu este inscrisa in registru si, ca urmare, nu are calitatea de furnizor de servicii de comunicații electronice.
A menționat ca, potrivit dispozițiilor art. 142 pct. 1 din OUG nr. 111 /2011, “furnizarea rețelelor sau a serviciilor de comunicații electronice de către o persoană care nu este autorizată în condițiile art. 6 pentru acel tip de activitate” constituie contravenție.
In orice caz, pentru evitarea oricărui dubiu, petenta a aratat ca, in subsidiar, U___ nici nu avea obligația de a transmite ANCOM notificarea prevăzută la art. 6 din OUG nr. 111/2011, intrucat serviciile furnizate de U___ nu reprezintă servicii de comunicații electronice.
Petenta a susținut că serviciile furnizate de Uber nu reprezintă servicii de comunicații electronice.”
Instanța de judecată a considerat întemeiată această apărare, considerând că Uber nu poate fi subiect activ al faptei contravenționale de a nu notifica persoanele vizate afectate în temeiul Legii nr. 506/2004, deoarece nu are calitatea de furnizor de servicii de comunicații electronice.
„În ceea ce privește considerarea petentei drept un furnizor de servicii de comunicații electronice care ar consta în întregime/în principal în transmiterea semnalelor prin rețelele de comunicații electronice, prin intermediul internetului, instanța constată că nu s-a făcut dovada că activitatea petentei constă în transmiterea semnalelor prin rețele de comunicații electronice.
Sub acest aspect, instanța constată că nu poate fi confundată activitatea de transmitere a semnalelor prin rețelele publice de comunicații cu prestarea unor servicii prin care se furnizează conținutul informației transmise prin intermediul rețelelor. De asemenea, nu poate fi confundată activitatea de transmitere a semnalelor prin rețelele publice de comunicații cu serviciile societății informaționale, care potrivit art.1 lit.(c) din Legea nr.365/2002, constau în efectuarea unui serviciu prin transmiterea informației la cererea individuală a destinatarului.”
În concluzie, considerând această apărare întemeiată, instanța a admis plângerea contravențională și a anulat procesul verbal de contravenție și nu s-a mai pronunțat cu privire la temeinicia celorlalte apărări Uber, considerându-le nerelevante. Hotărârea instanței a rămas definitivă prin respingerea apelului declarat de către ANSPDCP.