0 Shares 782 Views

Reclamele pe facebook messenger au fost introduse. Vorbim de SPAM sau nu?

Se pare că nu este nicio șansă să ignorăm reclamele pe Facebook. Începând de luna trecută, Facebook a început monetiarea serviciului messenger în Romania, astfel încât permite companiilor să trimite direct utilizatorilor reclame sponsorizate direct pe messenger, dacă aceștia au interacționat cu brandurile în trecut.

Cum va funcționa serviciul? Ca in imaginea de mai jos

Adică vei primi de la companii mesaje personalizate în funcție de interacțiunile tale anterioare. Aceste reclame vor fi programate și probabil trimise la alte sute de potențiali cumpărători, deci șansele ca o persoană să îți recomande produsele sunt mici. Mai degrabă, mesajele vor fi trimise de roboții chat.

Ba mai mult, aceștia îți pot face chiar discount-uri… Ca in imaginea de mai jos

Există șansa să fii bombardat cu mesaje SPAM?

Da și nu.

Facebook spune că nu trebuie să ne îngrijorăm în privința spamului, pentru ca mesajele pot oricând fi blocate de utilizatori. Sigur, dar câți dintre noi vom bloca mesajele și câți dintre noi, chiar dacă le vom bloca, vom fi deranjați de acestea? 

Ba mai mult, nu cumva, chiar dacă am blocat reclamele pe chat, totuși, să ne fi fost introdusă deja în subconștient dorința de a cumpăra respectivul produs?

 

Este legal?

De ce nu? Noul serviciu Facebook destinat companiilor permite o interacțiune între client și companie.

Însă, atenție! Companiile trebuie să se supună legislației anti-spam.

Potrivit art. 12 din Legea nr. 506/2004 și art. 6 din Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic, este interzisă efectuarea de comunicări comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare și comunicare, prin fax sau poștă electronica sau orice altă altă metodă care foloseste care folosește servicii de comunicații electronice destinate publicului (mesaje SPAM), cu excepția cazului în care destinatarul și-a exprimat, în prealabil, în mod expres consimțământul pentru a primi astfel de notificări.

Prin urmare, companiile au nevoie de acordul prealabil al clientului pentru transmiterea reclamelor prin chat.

De la aceasta regula exista o exceptie, prevazuta de art. 12 alin (2) din Legea nr. 506 din 2004. Respectiv:

“daca o persoana fizica sau juridica obtine in mod direct adresa de posta electronica a unui client, cu ocazia vanzarii catre acesta a unui produs sau serviciu, persoana fizica sau juridica in cauza poate utiliza adresa respectiva, in scopul efectuarii de comunicari comerciale referitoare la produse sau servicii similare pe care acea persoana le comercializeaza, cu conditia de a oferi in mod clar si expres clientilor posibilitatea de a se opune printr-un mijloc simplu si gratuit unei asemenea utilizari, atat la obtinerea adresei de posta electronica, cat si cu ocazia fiecarui mesaj, in cazul in care clientul nu s-a opus initial”.

Prin urmare dacă punem semnul egalității între adresa de poștă electronică și facebook messenger (ceea ce din punctul meu de vedere nu se poate realiza), ar însemna că dacă ai cumpărat bunuri sau beneficiat de anumite servicii de la o companie, aceasta te poate spama cu mare încredere.

Însă, din puntul meu de vedere, și având în vedere că excepția de mai sus se referă doar la „adresa de poștă electronică”, neincluzând alte mijloace de comunicare, precum și dând valoarea principiului „exceptio est strictissimae interpretationis”exceptia este de strictă interpretare și aplicare, atunci situația e clară. Companiile nu îți vor putea trimite mesaje nesolicitate pe messenger, întrucât ar încălca legislația anti-spam.

Acum că eu mi-am dat cu părarea pe partea legală, vă întreb pe voi. Este etic?

Avocat Mihaela Ruxandra Sava

0745.073.156

 

Dacă dorești să afli mai multe despre legislația anti-spam te invit să îmi citești și articolul acesta  http://blog.avocatoo.ro/spam-legislatie/

Mihaela Ruxandra Sava

Mihaela Ruxandra Sava

Avocat. Spirit liber, idealist si vizionar. Feminista convinsa. Pasionata de drept, psihologie, tehnologie si jurnalism. Nonconformista si sincera, apreciez oamenii deschisi la minte. Iubesc animalele. Visez cu ochii deschisi la o societate ideala. In prezent, in curs de specializare pe drept IT. Curioasa si reflexiva, imi place sa transmit idei prin cuvinte si lupt cu tarie pentru convingerile mele. Motto: "Think outside the box!"
Mihaela Ruxandra Sava

You may be interested

Ce ar trebui sa stie angajatorii despre prelucrarea datelor cu caracter personal?
Data Protection
336 views
Data Protection
336 views

Ce ar trebui sa stie angajatorii despre prelucrarea datelor cu caracter personal?

Ana-Maria Nevoe - July 15, 2017

La 8 iunie 2017, Grupul de lucru pentru protecția datelor în temeiul articolului 29 ("A29WP") a adoptat avizul 2/2017 privind prelucrarea datelor cu caracter personal la locul…

Australia propune legi pentru a obliga firmele de tehnologie sa ofere acces la mesaje criptate
Social Media
465 views
Social Media
465 views

Australia propune legi pentru a obliga firmele de tehnologie sa ofere acces la mesaje criptate

Mihaela Ruxandra Sava - July 14, 2017

Australia a propus, vineri, noi legi pentru a obliga companiile precum Facebook și Apple să furnizeze agențiilor de securitate acces la mesaje criptate. Măsurile vor fi primele…

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Most from this category