0 Shares 235 Views

Publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa potrivit legii 158/2008

In viața de zi cu zi, și mai ales pe internet, suntem bombardați cu reclame, care ne promit produse și servicii care ne promit rezultate spectaculoase și care ne induc în eroare să cumpărăm. Dar știai că, potrivit legislației, publicitatea înșelătoarea este interzisă, iar publicitatea comparativă trebuie să îndeplinească anumite condiții?

Prin acest articol ne propunem să informăm consumatorii asupra drepturilor lor, dar și profesioniștii asupra modalității de promovare legală a afacerii lor.

Cum este definită publicitatea?

  • orice formă de prezentare a unei activităţi comerciale, industriale, artizanale sau liberale, în scopul promovării vânzării de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi şi obligaţii.

Cum este definită publicitatea inselatoare?

  • publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent.

Cum este definită publicitatea comparativă?

  • publicitatea care identifică în mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta.

!!! Potrivit art. 4 din Legea 158/2008 publicitatea înșelătoare este interzisă.

Cum ne dăm seama dacă publicitatea este înșelătoare?

Legea 158/2008 prevede că pentru a determina dacă publicitatea este înşelătoare trebuie să se ia în considerare toate aspectele acesteia, în special orice informaţie conţinută de aceasta cu privire la:

  1. caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de execuţie, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei bunurilor ori a prestării serviciilor, dacă acestea corespund scopului lor, destinaţia, cantitatea, parametrii tehnico-funcţionali, originea geografică sau comercială, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării lor ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra bunurilor ori a serviciilor;
  2. preţul sau modul de calcul al preţului şi condiţiile în care se distribuie bunurile ori se prestează serviciile;
  3. natura, atribuţiile şi drepturile comerciantului care îşi face publicitate, cum ar fi: identitatea şi bunurile sale, calificările şi deţinerea drepturilor de proprietate industrială, comercială sau intelectuală ori premiile şi distincţiile acestuia.

Ce condiții trebuie să îndeplinească publicitatea comparativă pentru a fi legală?

  • să nu fie înşelătoare;
  • să nu compare bunuri sau servicii care răspund aceloraşi nevoi ori sunt destinate aceloraşi scopuri
  • să compare, în mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esenţiale, relevante, verificabile şi reprezentative ale respectivelor bunuri ori servicii, care pot include şi preţul;
  • să nu discrediteze sau denigreze mărcile, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii, activităţi ori situaţia unui concurent;
  • în cazul produselor cu denumire de origine, să se refere, în fiecare caz, la produse cu aceeaşi denumire;
  • să nu profite în mod neloial de reputaţia unei mărci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a denumirii de origine a produselor concurente;
  • să nu prezinte bunuri sau servicii ca imitaţii ori reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtând o marcă ori o denumire comercială protejată;
  • să nu creeze confuzie între comercianţi, între cel care îşi face publicitate şi un concurent sau între mărci, denumiri comerciale, alte semne distinctive, bunuri ori servicii ale celui care îşi face publicitate şi cele ale unui concurent.

Autor Avocat Mihaela Ruxandra Sava

0745.073.156

SURSA

Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă

Mihaela Ruxandra Sava

Mihaela Ruxandra Sava

Avocat. Spirit liber, idealist si vizionar. Feminista convinsa. Pasionata de drept, psihologie, tehnologie si jurnalism. Nonconformista si sincera, apreciez oamenii deschisi la minte. Iubesc animalele. Visez cu ochii deschisi la o societate ideala. In prezent, in curs de specializare pe drept IT. Curioasa si reflexiva, imi place sa transmit idei prin cuvinte si lupt cu tarie pentru convingerile mele. Motto: "Think outside the box!"
Mihaela Ruxandra Sava

You may be interested

Ce ar trebui sa stie angajatorii despre prelucrarea datelor cu caracter personal?
Data Protection
446 views
Data Protection
446 views

Ce ar trebui sa stie angajatorii despre prelucrarea datelor cu caracter personal?

Ana-Maria Nevoe - July 15, 2017

La 8 iunie 2017, Grupul de lucru pentru protecția datelor în temeiul articolului 29 ("A29WP") a adoptat avizul 2/2017 privind prelucrarea datelor cu caracter personal la locul…

Australia propune legi pentru a obliga firmele de tehnologie sa ofere acces la mesaje criptate
Social Media
540 views
Social Media
540 views

Australia propune legi pentru a obliga firmele de tehnologie sa ofere acces la mesaje criptate

Mihaela Ruxandra Sava - July 14, 2017

Australia a propus, vineri, noi legi pentru a obliga companiile precum Facebook și Apple să furnizeze agențiilor de securitate acces la mesaje criptate. Măsurile vor fi primele…

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Most from this category